Zdroje obživy v přírodě
Žáci se seznamují s tím, jaké zdroje potravy poskytuje příroda v jejich okolí. Ve skupinách zjišťují, jaké znají plané jedlé rostliny a navrhují vlastní recept.
zážitková lekce venku
• 1. stupeň ZŠ • prvouka • pracovní vyučování
Žáci se seznamují s typy tkanin a s různými textilními technikami. Šijí na stroji a tkají na tkacím stavu. Učí se navzájem, postupy je učí spolužáci, nikoli dospělí. Uvažují, jaké techniky jim vyhovují a proč (vzhledem k jejich povahovým vlastnostem).
Lekce je plánovaná jako celodenní program na Říčanské hájovně (nebo jako součást vícedenního pobytového programu).
Program je uzpůsoben pro žáky se SVP – žáci se učí oceňovat odlišnosti, důraz je kladen na proces, nikoli na výsledný výrobek. Cílem praktických činností je dát každému ze žáků možnost uplatnit se ve společné práci podle svých možností a potřeb.
Lekce jsou součástí komplexního programu pro 2.–5. třídu Tvoř a poznávej.
Program zahrnuje 5 lekcí v délce 32 vyučovacích hodin. Podrobný popis všech lekcí a pomůcky k dalším lekcím najdete u programu.
Lekci si můžete stáhnout, podle potřeby upravit a s žáky realizovat sami, nebo si můžete objednat výukový program s lektorkou muzea.
Žáci se seznamují s tím, jaké zdroje potravy poskytuje příroda v jejich okolí. Ve skupinách zjišťují, jaké znají plané jedlé rostliny a navrhují vlastní recept.
Jak vznikají horniny a minerály? Žáci realizují pokus, ve kterém pozorují krystalizaci. Pracují ve skupinách ve třídě formou badatelsky orientovaného vyučování, kladou výzkumné otázky, tvoří hypotézy a vyhodnocují výsledky.
Program probíhá v Geoparku Říčany. Žáci si vyzkouší práci paleontologů, v paleontologickém nalezišti hledají zkameněliny z různých geologických období.
Lekce probíhá v ulicích v centru Říčan, u Mlýnského rybníka. Děti se seznamují s životem dětí v Říčanech před 100 lety. Jak místo, kde právě stojí, vypadalo a jak si tu děti hrály.
Žáci si pomocí jednoduché časové osy představí základní etapy historie. V prezentaci se seznámí s tím, jak žili lidé v pravěku (zejména starší/mladší doba kamenná). V závěru srovnávají svůj život se životem v pravěku.
Žáci společně tvoří model středověkého města. Pracují podle vybraných skupinových rolí, hodnotí svou práci a spolupráci ve skupině.
Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.