![](https://muzeumricany.cz/wp-content/uploads/2022/04/detstvi-drive-a-dnes-titulni.jpg)
Dětství dříve a dnes
Poznáváme oblíbená místy dnešních dětí i pamětníků. Žáci porovnávají cesty ze školy a způsob trávení volného času u dětí dnes a v minulosti, pracují s mapou, obrázky a texty.
zážitková lekce venku
• 1. stupeň ZŠ • prvouka • krajina • živočichové
Na místech v obci nebo v blízkém okolí žáci ve skupinách mapují výskyt živočichů (motýli a housenky, vodní bezobratlí a ptáci). Do mapy zakreslují polohu stanovišť (květnaté louky, tůně, remízky, křoviny). Zkoušejí jednoduché způsoby, jak výskyt živočichů podpořit (dosévání kvetoucích druhů, vysazování keřů nebo mokřadních rostlin, péče o květnaté louky).
Lekce jsou součástí komplexního programu pro 3.–5. třídu Cestou ze školy.
Program zahrnuje 6 lekcí v délce 16 vyučovacích hodin. Podrobný popis všech lekcí a pomůcky k dalším lekcím najdete u programu.
Lekci si můžete stáhnout, podle potřeby upravit a s žáky realizovat sami, nebo si můžete objednat výukový program s lektorkou muzea.
Poznáváme oblíbená místy dnešních dětí i pamětníků. Žáci porovnávají cesty ze školy a způsob trávení volného času u dětí dnes a v minulosti, pracují s mapou, obrázky a texty.
Žáci seznamují s tématem soběstačnosti. Uvažují o tom, co by chtěli a mohli umět, aby byli více soběstační. Pojmenovávají vlastnosti a zamýšlejí se nad tím, v čem je každý z jejich spolužáků jiný.
Jak nejlépe porozumí žáci hodnotě pitné vody, proč a jak mají pitnou vodou šetřit? Žáci na základě průměrných hodnot z českých domácností zjišťují spotřebu a cenu pitné vody, hledají možnosti úspory.
Program probíhá v Geoparku Říčany. Žáci se seznamují s příběhy vzniku vybraných hornin, a kde na Říčansku se tyto horniny vyskytují. Zkoumají okolí říčanského hradu.
Žáci se seznamují s typy tkanin a s různými textilními technikami. Šijí na stroji a tkají na tkacím stavu. Učí se navzájem, postupy je učí spolužáci, nikoli dospělí. Uvažují, jaké techniky jim vyhovují a proč.
Lekce probíhá v zahradě a na dvorku muzea. Děti si zkouší pečovat o slepice a králíky, hledají kvetoucí luční a jedlé rostliny v zahradě, připravují bylinkové máslo, seznamují se s cyklem živin (kompostování) a s využitím dešťové vody v zahradě.
Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.