prostor pro moderní vzdělávání

ÚvodRegionální učebniceLekcePravěk na vlastní kůži
rostlinka-žlutá-h80px

zážitková lekce venku

• 1. stupeň ZŠ • pravěk • řemesla • vlastivěda

Žáci si vyzkouší práci s pazourkovými nástroji, rozdělávání ohně, zpracování obilí, tkaní a výrobu keramiky. Ocitají se nejdříve v době lovců a sběračů, kde se seznamují s významem vynálezu ohně, poté se z nich stávají pravěcí zemědělci.

Seznamují se s archeologickými nálezy v okolí Říčan z období pravěku. Posuzují užitečnost poznávání života v pravěku a získávání konkrétních dovedností.

Související lekce:

  1. Co víme o pravěku?
  2. Pravěk na vlastní kůžipdf ke stažení zde
  3. Zdroje obživy v přírodě − rostliny, živočichové a voda

Lekce jsou součástí komplexního programu pro 3.–5. třídu Lovci a sběrači.

Program zahrnuje 6 lekcí v délce 17 vyučovacích hodin. Podrobný popis všech lekcí a pomůcky k dalším lekcím najdete u programu.

Lekci si můžete stáhnout, podle potřeby upravit a s  žáky realizovat sami, nebo si můžete objednat výukový program s lektorkou muzea.

Další tipy

Oblékáme se

Žáci se seznamují s typy tkanin a s různými textilními technikami. Šijí na stroji a tkají na tkacím stavu. Učí se navzájem, postupy je učí spolužáci, nikoli dospělí. Uvažují, jaké techniky jim vyhovují a proč.

Ukázat lekci »

Ze dvora a zahrady

Lekce probíhá v zahradě a na dvorku muzea. Děti si zkouší pečovat o slepice a králíky, hledají kvetoucí luční a jedlé rostliny v zahradě, připravují bylinkové máslo, seznamují se s cyklem živin (kompostování) a s využitím dešťové vody v zahradě.

Ukázat lekci »

Voda v zahradě

Žáci prozkoumávají školní zahradu a mapují výskyt vody. Ve skupinách realizují pokus se vsakováním vody na různých površích a navrhují, jak zlepšit hospodaření s vodou ve školní zahradě.

Ukázat lekci »

Pěstování krystalů

Jak vznikají horniny a minerály? Žáci realizují pokus, ve kterém pozorují krystalizaci. Pracují ve skupinách ve třídě formou badatelsky orientovaného vyučování, kladou výzkumné otázky, tvoří hypotézy a vyhodnocují výsledky.

Ukázat lekci »

Místa s pamětí

Žáci se seznamují s místy v obci, kde se v minulosti vyskytovaly různé druhy živočichů na přírodních stanovištích (tůně, potoky, louky) a zjišťují v mapě, zda jsou zachována nebo zastavěna.

Ukázat lekci »

Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.

Search