
Pěstování krystalů
Jak vznikají horniny a minerály? Žáci realizují pokus, ve kterém pozorují krystalizaci. Pracují ve skupinách ve třídě formou badatelsky orientovaného vyučování, kladou výzkumné otázky, tvoří hypotézy a vyhodnocují výsledky.
zážitková lekce venku
• horniny • krajina • geopark • 2. stupeň ZŠ • přírodopis
Program probíhá v Geoparku Říčany. Žáci ve skupinách realizují pokusy, které jim objasňují provázanost hornin a vznik jednotlivých složek krajiny. Během rolové hry řeší otázky aktuálních společenských témat spojených s geologií (kdo ovlivňuje antropogenní změny naší krajiny), učí se uplatňovat vhodné způsoby chování a komunikace a řešit neshody či konflikty s druhými lidmi.
Lekce jsou součástí komplexního programu pro 8.–9. třídu Hravá geologie.
Program zahrnuje 6 lekcí v délce 16 vyučovacích hodin. Podrobný popis všech lekcí a pomůcky k dalším lekcím najdete u programu.
Lekci si můžete stáhnout, podle potřeby upravit a s žáky realizovat sami, nebo si můžete objednat výukový program s lektorkou muzea.
Jak vznikají horniny a minerály? Žáci realizují pokus, ve kterém pozorují krystalizaci. Pracují ve skupinách ve třídě formou badatelsky orientovaného vyučování, kladou výzkumné otázky, tvoří hypotézy a vyhodnocují výsledky.
Žáci pracují s animací, která představí přístupy 3 umělců z oblasti landartu, poté si vyzkoušejí práci s přírodninami a tvorbu ve venkovním prostředí. Porovnávají rozdílné prostředí pro tvorbu a seberealizaci.
Žáci se v animaci seznamují s historií nedostavěné říčanské věznice a s její současnou podobou. Pracují s fotografiemi graffiti z Říčan. Vytvářejí své vlastní návrhy graffiti fixami na papíry a venku na dvoře na velkých formátech temperami.
Lekce probíhá v centru Říčan na zahradě u říčanského hradu, alternativně ji lze realizovat v zahradě u školy. Žáci se věnují rukodělným, výtvarným a dalším činnostem, které souvisejí se středověkým způsobem života.
Žáci prozkoumají okolí rybníka Marvánek. Porovnávají různá stanoviště, kde mohou vidět opatření k zadržování vody v krajině. Svá pozorování využijí při rolové hře.
Lekce se zaměřuje na život ve středověku (období Karla IV). Žáci zjišťují, jak žili obyvatelé městečka z různých společenských vrstev. Porovnávají, jak současná a středověká společnost podporují lidi v těžkých životních situacích.
Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.