
Ornament v místě, kde bydlím
Žáci procházejí městem a formou selfie zachycují ornamenty. Na náměstí zkoumají ornamentální výzdobu a překreslují vybrané detaily na průhledné desky.
lekce do školní třídy
• 2. stupeň ZŠ • přírodopis • krajina • historie • občanská výchova • dějepis
Žáci se seznamují s informačními zdroji a mapovými aplikacemi. Porovnávají hospodaření v místě v minulosti a současnosti. Volí si zaměření svého výzkumu a reportáže podle svých zájmů. Navrhují výzkumné otázky a trasu pro výlet s využitím polních cest a drobných památek v krajině jako orientačních bodů.
Lekce jsou součástí komplexního programu pro 8.–9. třídu Proměny krajiny.
Program zahrnuje 8 lekcí v délce 18 vyučovacích hodin. Podrobný popis všech lekcí a pomůcky k dalším lekcím najdete u programu.
Lekci si můžete stáhnout, podle potřeby upravit a s žáky realizovat sami, nebo si můžete objednat výukový program s lektorkou muzea.
Žáci procházejí městem a formou selfie zachycují ornamenty. Na náměstí zkoumají ornamentální výzdobu a překreslují vybrané detaily na průhledné desky.
Žáci pracují s animací, která představí přístupy 3 umělců z oblasti landartu, poté si vyzkoušejí práci s přírodninami a tvorbu ve venkovním prostředí. Porovnávají rozdílné prostředí pro tvorbu a seberealizaci.
Na téma přírodních katastrof v ČR žáci ve skupinkách sehrají krátký skeč, při kterém demonstrují různé způsoby reakce a chování při krizové situaci. Porovnávají různé reakce a vyhodnocují správné postupy.
Žáci se v animaci seznamují s historií nedostavěné říčanské věznice a s její současnou podobou. Pracují s fotografiemi graffiti z Říčan. Vytvářejí své vlastní návrhy graffiti fixami na papíry a venku na dvoře na velkých formátech temperami.
Lekce se zaměřuje na život ve středověku (období Karla IV). Žáci zjišťují, jak žili obyvatelé městečka z různých společenských vrstev. Porovnávají, jak současná a středověká společnost podporují lidi v těžkých životních situacích.
Lekce probíhá nejdříve ve třídě a poté v centru Říčan. Žáci poznávají pohnutý osud sochy A. Švehly v animaci, následně navštíví park, kde socha stojí, a diskutují umisťování pomníků ve veřejném prostoru. Lekci uzavírá soutěž o návrh sochy, kde v rámci rolové hry žáci návrhy tvoří, prezentují je a hodnotí podle vlastních kritérií.
Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.