
Středověká společnost
Lekce probíhá v centru Říčan a v kostele sv. Petra a Pavla. Žáci poznávají středověké městečko pomocí geolokační hry Za pokladem do středověkých Říčan. Pracují ve skupinách s tablety a/nebo mobily.
zážitková lekce venku
• středověk • 2. stupeň ZŠ • dějepis • občanská výchova
Lekce probíhá v centru Říčan na zahradě u říčanského hradu, alternativně ji lze realizovat v zahradě u školy. Žáci se věnují rukodělným, výtvarným a dalším činnostem, které souvisejí se středověkým způsobem života. Porovnávají život chudých a bohatých; lidí, kteří mají moc a těch, kteří jsou jim podřízeni. Řeší otázky zločinu a trestu dříve a dnes, hrají rolovou hru s tématem soudu, diskutují o trestu smrti.
Lekce jsou součástí komplexního programu pro 6.–7. třídu Středověk v Říčanech.
Program zahrnuje 6 lekcí v délce 16 vyučovacích hodin. Podrobný popis všech lekcí a pomůcky k dalším lekcím najdete u programu.
Lekci si můžete stáhnout, podle potřeby upravit a s žáky realizovat sami, nebo si můžete objednat výukový program s lektorkou muzea.
Lekce probíhá v centru Říčan a v kostele sv. Petra a Pavla. Žáci poznávají středověké městečko pomocí geolokační hry Za pokladem do středověkých Říčan. Pracují ve skupinách s tablety a/nebo mobily.
Lekce se zaměřuje na život ve středověku (období Karla IV). Žáci zjišťují, jak žili obyvatelé městečka z různých společenských vrstev. Porovnávají, jak současná a středověká společnost podporují lidi v těžkých životních situacích.
V terénu žáci pracují s mapami, vzpomínkami pamětníků a vedou rozhovory s místními. Hledají odpovědi na vlastní vybrané výzkumné otázky, dokumentují současný stav a případné problémy a navrhují jejich řešení.
Žáci zkoumají projevy přírodních katastrof a nacvičují pravidla správného chování. Jsou rozděleni do skupin, navrhují experimenty a zjišťují tak příčiny vzniku a projevy přírodních katastrof.
Jak vznikají horniny a minerály? Žáci realizují pokus, ve kterém pozorují krystalizaci. Pracují ve skupinách ve třídě formou badatelsky orientovaného vyučování, kladou výzkumné otázky, tvoří hypotézy a vyhodnocují výsledky.
Na téma přírodních katastrof v ČR žáci ve skupinkách sehrají krátký skeč, při kterém demonstrují různé způsoby reakce a chování při krizové situaci. Porovnávají různé reakce a vyhodnocují správné postupy.
Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.
Muzeum a zahrada
Rýdlova 271/14
ukázat na mapě
Dvorek
naproti muzeu
ukázat na mapě
výuková místnost, Sportovní hala
Škroupova 2026/2
ukázat na mapě
Říčanská hájovna
Říčany 375
ukázat na mapě
Geopark Říčany
v areálu 1. základní školy, Říčany, Masarykovo nám. 71.
ukázat na mapě
Depozitář muzea
Zděbradská 26, Říčany Jažlovice
nepřístupný pro veřejnost