
Globální katastrofy
Žáci zkoumají projevy přírodních katastrof a nacvičují pravidla správného chování. Jsou rozděleni do skupin, navrhují experimenty a zjišťují tak příčiny vzniku a projevy přírodních katastrof.
lekce do školní třídy
• krajina • 2. stupeň ZŠ • občanská výchova • přírodopis
Na téma přírodních katastrof v ČR žáci ve skupinkách sehrají krátký skeč, při kterém demonstrují různé způsoby reakce a chování při krizové situaci. Porovnávají různé reakce a vyhodnocují správné postupy.
Lekce jsou součástí komplexního programu pro 8.–9. třídu Přírodní katastrofy.
Program zahrnuje 5 lekcí v délce 16 vyučovacích hodin. Podrobný popis všech lekcí a pomůcky k dalším lekcím najdete u programu.
Lekci si můžete stáhnout, podle potřeby upravit a s žáky realizovat sami, nebo si můžete objednat výukový program s lektorkou muzea.
Žáci zkoumají projevy přírodních katastrof a nacvičují pravidla správného chování. Jsou rozděleni do skupin, navrhují experimenty a zjišťují tak příčiny vzniku a projevy přírodních katastrof.
Žáci pracují s animací, která představí přístupy 3 umělců z oblasti landartu, poté si vyzkoušejí práci s přírodninami a tvorbu ve venkovním prostředí. Porovnávají rozdílné prostředí pro tvorbu a seberealizaci.
V terénu žáci pracují s mapami, vzpomínkami pamětníků a vedou rozhovory s místními. Hledají odpovědi na vlastní vybrané výzkumné otázky, dokumentují současný stav a případné problémy a navrhují jejich řešení.
Lekce probíhá v Geoparku Říčany. Žáci ve skupinách zkoumají vybrané minerály a horniny, vyhledávají a zpracovávají informace, připravují podklady pro prezentaci. Pracují v geologické laboratoři, brousí a leští vzorky hornin, pozorují řezy polarizačním mikroskopem.
Žáci prozkoumají okolí rybníka Marvánek. Porovnávají různá stanoviště, kde mohou vidět opatření k zadržování vody v krajině. Svá pozorování využijí při rolové hře.
Lekce probíhá v lomu u Rokytky. Žáci ve skupinách zkoumají lom, pracují s geologickou mapou, geologickým kladívkem a pracovním listem.
Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.