Programy byly vytvořeny během projektu Hands On Muzeum CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008252.
Veškeré použité fotografie a videa v programech jsou použity v souladu s GDPR.
Každý program se skládá z cyklu lekcí v celkové délce minimálně 16 vyučovacích hodin. Vybrané jednotlivé části z těchto programů najdete v sekci lekce, vybrané materiály (prezentace, pracovní listy, mapy apod.) najdete v sekci výukové materiály. V obou sekcích je možné filtrovat podle tématu a cílové skupiny.
Tvoř a hraj si – program pro MŠ
Při tvoření malých dětí je důležitý proces tvorby, nikoli samotný výsledek. Děti mohou dělat chyby a učit se z nich.
Pod našimi okny – program pro 1. – 2. ročník
Lidé v minulosti žili soběstačně, obklopeni zvířaty a přírodou. V dnešní době mohou některé tradiční postupy a chování obohatit náš život.
Lovci a sběrači – program pro 3. – 5. ročník
Pravěký člověk byl závislý na přírodních zdrojích ve svém okolí. Jídlo si musel sám najít, ulovit nebo vypěstovat, vše, co potřeboval k životu, si sám vyráběl. Zvládl bys to dnes i ty?
Od hradu dále – program pro 3. – 5. ročník
Poznávání způsobu života v minulosti nám umožňuje podívat se na kvalitu života v současnosti. Jak se změnilo město, struktura společnosti i hospodaření člověka v přírodě?
Kameny ožívají – program pro 3. – 5. ročník
V horninách kolem nás nacházíme záznamy toho, co se v minulosti odehrálo v oblasti živé i neživé přírody. Jaké stopy po naší existenci najdou budoucí generace?
Živly – program pro 3. – 5. ročník
Krajinu a živé organismy ovlivňují čtyři živly. Jedním z živlů je voda, která vstupuje do našich každodenních životů. Voda je cenný zdroj, měli bychom ji rozumně využívat a chránit před znečištěním.
Cestou ze školy – program pro 3. – 5. ročník
Město i jeho okolí bylo dlouho hlavně zemědělské. Naši rodiče a prarodiče jsou pro nás nejbližšími pamětníky nedávných změn krajiny – ústupu přírodních ploch výstavbě.
Tvoř a poznávej – 1. stupeň ZŠ (program přizpůsobený pro žáky se SVP)
Program představuje zážitkovou formou tradiční řemesla. Žáci objevují, která řemesla umožňují lidem v dnešní době větší soběstačnost.
Středověk v Říčanech – program pro 6. – 7. ročník
Poznávání způsobu života v minulosti nám umožňuje podívat se na kvalitu života v současnosti. Ve středověku byly centrem života Říčan hrad a kostel. Z hradu se dochovala jen zřícenina; kostel slouží dodnes, ale má jiný význam. Jaké instituce dnes plní role, které ve středověku příslušely hradu a kostelu?
Ornamenty – program pro 6. – 7. ročník
Ornament můžeme rozpoznat v přírodě i v lidské kultuře. Existuje v prvních projevech pravěkého člověka i ve strukturách anorganických látek. Je ornament základním stavebním prvkem naší civilizace?
Hravá geologie – program pro 8. – 9. ročník
Horniny a minerály jsou součástí přírody, vznikají a zanikají. Lidé je využívají a někdy mění vzhled krajiny.
Přírodní katastrofy – program pro 8. – 9. ročník
Přírodní katastrofa nás může potkat kdykoliv, je dobré vědět, jak se v takovém případě zachovat, případně jak rozpoznat blížící se nebezpečí. Některým katastrofám, zaviněným člověkem, lze předcházet.
Sochy a prostorová tvorba – program pro 8. – 9. ročník
Prostorová tvorba zahrnuje práci s různými druhy materiálů, manipulace s objekty a tvorbu soch. Autor musí uvažovat nad umístěním objektu, volit vhodné prostředky a způsoby intervence například do veřejného prostoru. Nejen umělec se může vyjadřovat prostorovou tvorbou a vnímat její působení v krajině.
Proměny krajiny – program pro 8. – 9. ročník
Ze zastavěné, přehnojené a neudržované krajiny mizí ohrožené druhy rostlin a živočichů (především motýli). Objevují se snahy o obnovu některých krajinných prvků, do kterých se můžeme zapojit i my.
Programy s doprovodnými materiály, jejichž autorem je Muzeum Říčany, jsou vytvořeny v licenci Creative Commons.
Uveďte původ. Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní .