program pro 3. – 5. ročník
cyklus lekcí v délce 16 VH
Program představuje zážitkovou formou život ve středověku. Žáci porovnávají svůj život se životem ve středověku. Tvoří společně model středověkého města, prozkoumávají říčanský hrad a jeho okolí. Vyzkoušejí si, co se učily děti z různých společenských vrstev ve středověku – šermovat, vyšívat, psát na voskovou destičku nebo pomáhat v dílně a v kuchyni. Při výpravě do terénu zkoumají obnovu lesa a srovnávají vztah člověka k lesu ve středověku a dnes.
Žáci v programu pracují s reálnými předměty, učí se pracovat s digitálními aplikacemi, spolupracují ve skupinách, prezentují získané znalosti a dovednosti, svou práci hodnotí. Program klade důraz na principy místně ukotveného učení – využívá vizualizaci říčanského hradu a geolokační hru Za pokladem do středověkých Říčan.
Vybrané lekce (aktivní odkazy) najdete jednotlivě ke stažení v sekci lekce, popis všech lekcí a materiály (pracovní listy, texty, prezentace…) najdete na této stránce níže.
↑ Průvodce programem Od hradu dále – fotografie, obrázky a ukázky z pracovních listů představují, co děti v programu zažijí.
Vzdělávací program Od hradu dále – metodika – kompletní verze včetně zprávy z ověření
Od hradu dále – stručná metodika – stručná verze vhodná pro tisk po jednotlivých lekcích
4. 1 Průvodce programem Od hradu dále
4.4 Středověké Říčany kresba (s odkazem na Vývoj krajiny na Říčansku)
4.6 Vizualizace Říčanský hrad ve středověku
4.7 Středověké Říčany vystřihovací model
4.9 Říčanský hrad stavba modelu
4.10 Hodnocení skupinové práce
4.12 Skupinové role Stavba modelu hradu
4.13 Kritéria slovní prezentace
4.14 Geolokační hra Za pokladem do středověkých Říčan
4.17 Skupinové role Život dětí ve středověku
4.19 Pravidla pro cvičný souboj
4.21 Hra na loupežníky a kupce
4.25 Semenáčky stromů fotografie
4.27 Kritéria výtvarné prezentace
4.28 Skupinové role výtvarná prezentace
4.30 Obrázky pro výtvarné prezentace
5.1 Aktivní žák – metodické video k obsahu a didaktickému přístupu v programu
Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.