
Umění a příroda
Žáci pracují s animací, která představí přístupy 3 umělců z oblasti landartu, poté si vyzkoušejí práci s přírodninami a tvorbu ve venkovním prostředí. Porovnávají rozdílné prostředí pro tvorbu a seberealizaci.
zážitková lekce venku
• 2. stupeň ZŠ • přírodopis • krajina • historie • občanská výchova • dějepis
V terénu žáci pracují s mapami, vzpomínkami pamětníků a vedou rozhovory s místními. Hledají odpovědi na vlastní výzkumné otázky, dokumentují současný stav a případné problémy a navrhují jejich řešení. Hledají možnosti pro oživení míst v krajině.
Lekce je popsaná pro trasu cyklovýletu z Říčan do Pacova. Pokud plánujete s žáky jiný výlet, je možné se lekcí volně inspirovat a využít vybrané materiály.
Lekce jsou součástí komplexního programu pro 8.–9. třídu Proměny krajiny.
Program zahrnuje 8 lekcí v délce 18 vyučovacích hodin. Podrobný popis všech lekcí a pomůcky k dalším lekcím najdete u programu.
Lekci si můžete stáhnout, podle potřeby upravit a s žáky realizovat sami, nebo si můžete objednat výukový program s lektorkou muzea.
Žáci pracují s animací, která představí přístupy 3 umělců z oblasti landartu, poté si vyzkoušejí práci s přírodninami a tvorbu ve venkovním prostředí. Porovnávají rozdílné prostředí pro tvorbu a seberealizaci.
Lekce probíhá v Geoparku Říčany. Žáci ve skupinách zkoumají vybrané minerály a horniny, vyhledávají a zpracovávají informace, připravují podklady pro prezentaci. Pracují v geologické laboratoři, brousí a leští vzorky hornin, pozorují řezy polarizačním mikroskopem.
Lekce probíhá nejdříve ve třídě a poté v centru Říčan. Žáci poznávají pohnutý osud sochy A. Švehly v animaci, následně navštíví park, kde socha stojí, a diskutují umisťování pomníků ve veřejném prostoru. Lekci uzavírá soutěž o návrh sochy, kde v rámci rolové hry žáci návrhy tvoří, prezentují je a hodnotí podle vlastních kritérií.
Jak vznikají horniny a minerály? Žáci realizují pokus, ve kterém pozorují krystalizaci. Pracují ve skupinách ve třídě formou badatelsky orientovaného vyučování, kladou výzkumné otázky, tvoří hypotézy a vyhodnocují výsledky.
Žáci se seznamují se s informačními zdroji a mapovými aplikacemi. Porovnávají hospodaření v místě v minulosti a současnosti. Volí si zaměření svého výzkumu a reportáže podle svých zájmů.
Lekce probíhá v Geoparku Říčany. Žáci ve skupinách zkoumají vybrané minerály a horniny, vyhledávají a zpracovávají informace, připravují podklady pro prezentaci. Pracují v geologické laboratoři, brousí a leští vzorky hornin, pozorují řezy polarizačním mikroskopem.
Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.