program pro 3. – 5. ročník
cyklus lekcí v délce 16 VH
Program představuje zážitkovou formou téma živlů, jejich působení v krajině i v životě člověka. Žáci prozkoumávají působení živlů v terénu, učí se měřit teplotu a srážky ve školní zahradě, zjišťují spotřebu pitné vody a využití vody v zahradě. V Geoparku Říčany realizují řadu pokusů a interpretují na jejich základě vlastnosti a působení vody v krajině. V programu je prostor také pro kulturní souvislosti chápání živlů, žáci si vyzkoušejí rituál vyvolávání deště a přiřazování živlů k temperamentu člověka.
Žáci v programu zkoumají aktivně reálné prostředí, spolupracují ve skupinách, prezentují získané znalosti a dovednosti, svou práci hodnotí. Program klade důraz na principy místně ukotveného učení – seznamuje žáky s přírodou v okolí Rokytky, probíhá ve školní zahradě a v Geoparku Říčany.
Vybrané lekce (aktivní odkazy) najdete jednotlivě ke stažení v sekci lekce, popis všech lekcí a materiály (pracovní listy, texty, prezentace…) najdete na této stránce níže.
↑ Průvodce programem Živly – fotografie, obrázky a ukázky z pracovních listů představují, co děti v programu zažijí.
Vzdělávací program Živly – metodika – kompletní verze včetně zprávy z ověření
Živly – stručná metodika – stručná verze vhodná pro tisk po jednotlivých lekcích
4.9 PL Měříme teplotu a srážky
4.11 Obsah a kritéria slovní prezentace
4.16 Geopark fotonávod jeskyně
Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.