program pro 8. – 9. ročník
cyklus lekcí v délce 18 VH
Prostorová tvorba zahrnuje práci s různými druhy materiálů, manipulace s objekty a tvorbu soch. Autor musí uvažovat nad umístěním objektu, volit vhodné prostředky a způsoby intervence například do veřejného prostoru. Nejen umělec se může vyjadřovat prostorovou tvorbou a vnímat její působení v krajině.
Program nahlíží na význam soch a pomníků ve městě, představuje sochy z pohledu řemeslníka a další prostorovou tvorbu ve veřejném prostoru nebo v přírodě. Žáci si vyzkoušejí, jaké to je být sochařem, pracují s nástroji a vytvoří si vlastní sochu. U pomníku Antonína Švehly debatují nad historií, v jejímž průběhu se některé sochy strhávaly a schovávaly. V bloku o graffiti se žáci zaměřují na výtvarné projevy ve veřejném prostoru. Následně porovnávají tvorbu ve městě s tvorbou v přírodě. Zkusí si tvorbu uměleckého směru landart.
V programu žáci pracují s reálnými nástroji v dílně i v přírodě. Spolupracují ve skupinách a reflektují svou tvorbu. Program klade důraz na principy místně ukotveného učení – využívá animaci o říčanské věznici a animaci o soše Antonína Švehly v Říčanech, v dílně se žáci seznámí s regionálními řemeslníky a zkoumají graffiti z Říčan.
Vybrané lekce (aktivní odkazy) najdete jednotlivě ke stažení v sekci lekce, popis všech lekcí a materiály (pracovní listy, texty, prezentace…) najdete na této stránce níže.
↑ Průvodce programem Sochy a prostorová tvorba – fotografie, obrázky a ukázky z pracovních listů představují, co děti v programu zažijí.
Vzdělávací program Sochy a prostorová tvorba – metodika – kompletní verze včetně zprávy z ověření
Sochy a prostorová tvorba – stručná metodika – stručná verze vhodná pro tisk po jednotlivých lekcích
4.1 Průvodce programem Sochy a prostorová tvorba
4.3 PL Co víme o A. Švehlovi foto
4.4 PL Socha A. Švehla časová osa
4.5 PL Socha A. Švehla časová osa foto
4.9 Strhnout sochu ANO, nebo NE
4.19 Animace Antonín Švehla a Říčany
5.1 PL Co víme o A. Švehlovi řešení
5.2 PL Socha A. Švehla časová osa řešení
5.4 PL Landart o čem to je řešení
5.6 Hra a tvořivost – metodické video k obsahu a didaktickému přístupu v programu
Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.