Metodika tvořivých činností
v mateřské škole
Nabízíme několik druhů workshopů pro celé pedagogické kolektivy, které jsou akreditovány v systému DVPP. Workshopy na sebe volně navazují, každý má 4 vyučovací hodiny a jsme schopni ho uspořádat přímo u vás ve školce a časově se přizpůsobit vašim potřebám.
Jak s dětmi tvořit, aby je to bavilo? Seznámíme vás s metodou tvořivé hry, která umožňuje dětem rozvíjet kreativitu, zručnost a vlastní myšlení. Získáte spoustu inspirací k využívání přírodních materiálů. Pusťte se do tvoření, které dětem bude dávat smysl!
„Tvořivá hra mi rozšířila obzory, jak pracovat s dětmi jiným způsobem, než jakým jsem doposud byla zvyklá.“
Mohou i nejmenší děti bezpečně pracovat s opravdovými, ostrými nástroji? Ano! A navíc je to ohromně baví a rozvíjí. Ukážeme vám, jak děti učit zacházet s pilkou, škrabkou, vrtačkou, jehlou nebo třeba kuchyňským nožem. Poradíme, jak si zařídit řemeslný koutek a jakými nástroji ho vybavit – tak, aby vás to nestálo tisíce korun.
„Líbilo se mi, že jsme se naučili, jak s nástroji pracovat. Pak se nebojíte předávat to dál, když si to sami osaháte.“
Líbí se vám myšlenka tvořivé hry – volného tvoření bez vzorových výrobků –, ale chybí vám inspirace k tomu, abyste ji naplno uplatnili ve vaší praxi? Máme pro vás workshop nabitý konkrétními aktivitami, ukázkami, nápady a vychytávkami. Provedeme vás krok za krokem možnostmi, jak přesně s tvořivou hrou u vás ve třídě začít – a jak pokračovat tak, aby to děti rozvíjelo.
„Díky tomuto workshop mám jasnou představu jak s tvořivou hrou začít. Moc se mi líbily jednotlivé fáze, jak na sebe navazují.“
Tvořivost není jen talent, který dostáváme do vínku ve větší nebo menší míře – můžeme (a musíme!) ji rozvíjet a trénovat. Ukážeme vám, jak to můžete dělat u dětí i u sebe sama. Na vlastní kůži si vyzkoušíte, jaké to je, když se bez obav můžete zcela ponořit do hlubin tvoření. A naučíme vás, jak to umožnit i dětem ve vaší třídě.
„Na workshopu jsem si uvědomila, že tvořivost není jenom o výtvarné aktivitě, ale že je to obecná dovednost, kterou můžu použít i v jiných oborech.“
Tvořit venku? Určitě ano! Děti tam mají nekonečnou zásobu materiálu a inspirací, která se proměňuje s každou roční dobou. Poskytneme vám spoustu nápadů z praxe, abyste si s naší podporou navrhli drobné proměny vlastní zahrady, se kterými nemusíte čekat na zahradní architekty.
„Nám hodně pomohlo, že jsme si mohli na workshopu s kolegyní nad fotkami a mapou udělat celkovou analýzu naší zahrady, uvědomit si, jak ji využíváme a kde by se dali dělat konkrétní proměny.“
Nadchneme vás pro vlnu! Je to skvělý, levný, přírodní a proměnlivý materiál, ideální pro tvoření s dětmi. A my vám o ní řekneme všechno! Nejen řekneme – osaháte a očicháte si vlnu ve všech fázích zpracování, vyzkoušíte si ji učesat a příst na vřetánku, tkát na stávku, plstit. A věděli jste, co všechno umí jehňátko, když se narodí? Co potřebují ovečky ke spokojenému životu?
Budeme navzájem sdílet dobrou praxi – nápady, tipy, aktivity, zkušenosti s konkrétními nástroji, vybavením nebo méně tradičními materiály. Podělíme se o radosti i strasti s tvořivou hrou a navzájem zkusíme najít odpovědi na vaše otázky. S lektorkami můžete konzultovat jakékoli dotazy přímo k vašemu prostředí, konkrétním dětem nebo specifickým podmínkám, ve kterých pracujete.
„Je důležité, když celý pedagogický kolektiv táhne za jeden provaz. Víme o sobě a sdílíme, co se nám s dětmi daří. “
Kniha vás provede principy a pravidly tvořivé hry. Popisuje dobré příklady z praxe, obsahuje fotografie z mateřských škol, ukázky nářadí a dílenských koutů. Dočtete se zde, jak připravit vhodné prostředí, jak naučit děti bezpečně používat nástroje a jaké materiály používat.
Zjistíte, jak metodu uzpůsobit pro tvořivé činnosti s dětmi různého věku, doma i na zahradě MŠ. Odpovídáme zde na nejčastější otázky, které nám pedagogové na workshopech tvořivé hry pokládají. Popisujeme zde „lidsky “, nikoli přehnaně odborně, metody, které lze využívat (např. reflektivní dialog). Ukazujeme, jak je metoda provázaná s RVP PV.
Pokud se chcete pustit do proměny školkové zahrady, můžete využít naší druhou publikaci, která přináší nápadník pro úpravy „tvořivé zahrady“. Naleznete v ní nejen inspirace, ale také tipy, jak na to, abyste proměnu zvládli sami a společně s dětmi. Vytvořte si takovou zahradu, kde bude dobře zvířatům i rostlinám, která bude u dětí podporovat zvídavost a poskytovat podněty ke hře a příležitosti k tvoření.
Vyzkoušené, osvědčené nástroje a zásoba materiálu. Všechno, co potřebujete k tomu, abyste s tvořivou hrou mohli hned začít! Láká vás metoda tvořivé hry, chcete s dětmi používat opravdové nástroje a přírodní materiály? Nevíte, kde koupit ovčí vlnu, jaké kleště jsou vhodné pro malé děti nebo jaký vybrat svěrák? Nabízíme vám „startovní sadu“, abyste mohli začít s bezpečnými, léty praxe prověřenými a zároveň kvalitními nástroji..
Děti milují experimenty s jehlou, nití, knoflíky, stužkami, krajkami,… Nabízíme vám balíček, kde najdete všechny nezbytnosti pohromadě: Vyšívací kruhy, různé typy jehel, nitě, bavlnky, barevné i dřevěné knoflíky a samozřejmě nejrůznější stuhy, krajky a spoustu různých látek. Ušetříte tak čas se sháněním jednotlivých nezbytností.
Pojďte si hrát s přírodninami, které jsou všude kolem nás!
Lesogramy jsou náš vynález – autorská sada návodů různé obtížnosti, podle kterých děti skládají obrazce z klacíků, šišek, kamínků, šnečích ulit a dalších přírodnin. Učí se tak „číst“ návody a vytvářet své vlastní.
Co je batohář? Batoh a kapsář, 2 v 1. Je to unikátní pomůcka, kterou jsme ve spolupráci s mnoha pedagogy navrhli, odzkoušeli, upravili, ušili. Do batoháře můžete sbalit nástroje pro práci dětí venku v lese nebo na zahradě, pohodlně si jej hodit na záda a na místě rozbalit jako kapsář. Děti zde mají k dispozici nástroje buď ve volně dostupných kapsách nebo schované v kapsách na zip. Součástí je i malá lékárnička, pro všechny případy.
Absolvovali jste některý z workshopů tvořivé hry? Pak právě pro vás jsou tyto ukázkové hodiny určeny. Zažijte tvořivou hru pod vedením našich lektorek přímo s vaší třídou, u vás ve školce!
Programy vycházejí z metody tvořivé hry. Skládají se ze dvou 90 minutových bloků, které realizujeme ideálně po týdnu. Součástí každého programu je metodická schůzka lektorek s pedagogy, na které se seznámíte se vzdělávacími cíli programu, používanými metodami a domluvíte se na zapojení pedagogů do výuky.
Během ukázkové hodiny uvidíte, jak lze s principy tvořivé hry začít pracovat ve vaší třídě, s vašimi dětmi.
Místo konání: školka a zahrada školky
Délka programu: 2 x 2 vyučovací hodiny (2x 90 minut)
Cena: 2 x 130 Kč/žák (minimálně 2 x 1950 Kč za skupinu)
Podmínkou pro objednání programu je absolvování alespoň jednoho workshopu tvořivé hry alespoň jedním z pedagogů přítomných ve třídě.
Ukázkové hodiny si můžete objednat také jako součást roční certifikace Tvořivá školka.
„Kočka Vločka bydlí na farmě kousek od Říčan. Má tady spoustu kamarádů – ovečky, slepice, koně, krávu s telátkem a psa Koniáše. A taky Lucii, která se o ní pěkně stará, krmí ji, často ji hladí a povídá si s ní.
Vločka moc ráda sleduje, co se na farmě děje. Někdy se protáhne plotem a pozoruje, jak slepice hrabou v zemi a pochutnávají si na červících a žížalách. Do kurníků pak snášejí vajíčka, která pak Lucie sbírá a pak je použije na pečení výborných koláčků. Někdy slepička na vejcích trpělivě sedí, dokud se z vajíček nevyklubou malá žluťoučká kuřátka. Jindy se uvelebí na balíku sena u pastviny, kde koně, kráva a ovečky spásají zelenou trávu.
V zimě Vločka ráda lehává v kuchyni, kde to voní moukou a chlebem, a kde si po večerech Lucie čte a drbe Vločku na bříšku nebo plete ponožky. Někdy si půjčí klubko vlny a prohání ho po celé kuchyni.
Vločka je chytrá a zvědavá kočka. Zajímá ji, jak farma funguje a na všechno se vyptává. Budeme vám vyprávět, co zažila a co se přitom dozvěděla.“
Rozvíjíme vztah a citlivost dětí k přírodě
Spolu s Kočkou Vločkou, která žije na farmě, děti sledují proces zpracování vlny – od stříhání oveček až po upletení svetru. Využíváme didaktické pomůcky, které ukazují vlnu v různých fázích zpracování. Děti si vše osahají a porozumí tomu, odkud se vlna bere a jak využíváme přírodní materiály pro řemeslnou tvorbu.
Při tvořivé činnosti děti zkoumají vlastnosti vlny a jiných přírodních materiálů, učí se s materiály bezpečně manipulovat a vymýšlet různé možnosti jejich využití. Z přírodních materiálů tvoří podle vlastní fantazie a mají možnost si se svými výrobky hrát a dále je upravovat.
Důraz klademe na rozvoj tvořivosti dětí a možnost hrát si s hotovými výrobky, upravovat je a přetvářet.
Učíme děti bezpečně pracovat s opravdovými nástroji
Děti se od Kočky Vločky dozví, jak se zpracovává dřevo a jaké nástroje se k tomu používají.
Učí se bezpečně manipulovat nejprve s brusnými houbičkami, potom se škrabkami, rašplemi a pilkou. Důraz klademe na budování návyků – správné držení nástrojů a bezpečnou manipulaci s nimi. Děti si mohou (ale nemusí) vytvořit výrobek podle vlastní fantazie a hrát si s ním.
TIP: Mezi prvním a druhým blokem využijte možnosti zapůjčení sady škrabek a brusných houbiček!
Matematická pregramotnost a prožitkové učení
Kočka Vločka seznámí děti s procesem zpracování lnu. Děti se učí pracovat podle kartiček s pracovními postupy. Při praktické činnosti — šití — si procvičují matematickou posloupnost, rozfázování činnosti a porozumění obrazovému návodu.
Důraz klademe na samostatnou práci dětí a porozumění návodům.
TIP: Obrázkové postupy je možné zakoupit do školky, aby je děti mohly dále samostatně využívat.
Chcete změnit svoji práci, naučit se něco nového a zároveň vidět, jak by to mohlo fungovat ve vaší třídě? Naše lektorky mají mentorský výcvik. Máme velice dobrou zkušenost s tím, že ukázat tvořivou hru přímo ve vaší školce je dobrá cesta, jak si nové dovednosti osvojit a rovnou vyzkoušet.
Používáme metodu „ukaž a zopakuj“, kdy mentorka přijede do vaší školy a s vašimi dětmi ukáže aktivitu tvořivé hry. Učitelka mentorku pozoruje a po aktivitě si společně vše proberou. Co dělala mentorka? Jak může učitelka aktivitu zopakovat a na co se zaměřit? Při druhé návštěvě aktivitu vede učitelka a mentorka ji pozoruje a následně dává zpětnou vazbu a podporu pro další práci.
Veškery dotazy a případné možnosti podporu s vámi ráda probere naše koordinátorka Adéla Venerová.
Vznik metodiky Tvořivá hra je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.
Webové stránky tvořivé hry byly finančně podpořeny grantem Středočeského kraje.