Metodika tvořivých činností
v mateřské škole
Přidejte se k nám a buďťe jedním z mnoha pedagogů, kteří s dětmi tvoří a hrají si. Buďte „tvořivá školka“, ve které děti pracuji se skutečnými nástroji, s přírodními materiály a mají prostor pro volnou hru a realizaci vlastních nápadů. Podporujeme síť mateřských škol, které s námi spolupracují nebo spolupracovaly.
„Tvořivá hra mne oslovila svým jednoduchým principem bez zbytečného množství manuálů a pomůcek. Také možnostmi uzpůsobení pro různý věk dětí i různé prostředí. Následně propojení v různých tématech během celého školního roku. Z pozice ředitelky bylo pak jednodušší tvořivou hru představit rodičům i učitelům, zbavit všechny zbytečných obav z realizace, náročnosti nebo strachu o bezpečnost dětí. Jít příkladem byla nejsnazší cesta. V současné době je tvořivá hra součástí našeho každodenního života v mateřské škole, nemusí jít vždy o viditelné dění, ale o přítomnost myšlenek a principů tvořivé hry.“
Gabriela Blovská, ředitelka MŠ Světice
„Ano, zpočátku to může vypadat jako nemožné, chaotické, hlučné, všude je nepořádek a divné výrobky, které rodičům nebo učitelům nic neříkají. Ale kdo z vás, když něco vyrábí, má kolem sebe stále uklizeno? Já, když třeba šiju, tak mám kolem sebe spoustu látek a nití. Když mám ušito, teprve uklízím. Takže pokud je během tvořivé hry nepořádek, je to vlastně běžná součást každodenního života. Každopádně je nádherný pocit předávat dětem něco smysluplného, něco, co opravdu budou v životě potřebovat. Tím je samostatnost při práci, umět zrealizovat svůj nápad, nebát se ho zlepšovat, učit se z vlastních chyb a nezdarů, umět po sobě uklidit, a hlavně umět se radovat z toho, co jsem vytvořil.“
Veronika Svobodová, MŠ Mnichovice
Další videa z praxe najdete na youtube kanálu Tvořivá hra
Mentorský výcvik jsme absolvovali u zkušených mentorů ze SPKŠ
Pedagogické konzultace a inspirace pro studenty ve spojení s VOŠ Evropská
Za inspirativní, milou podporu a sdílení děkujeme Justině Danišové
Za odborné konzultace a podporu děkujeme:
Krásné a hravé ilustrace pro nás kreslí Aneta Františka Holasová →
Fotografie: Josef Arnošt, Zuzana Havlínova
Tvořivá hra pro mě znamená vzdělávání bez „vyučování“. Je to nabídka prostoru pro zkoumání a tvorbu, kterou dětem ničím neomezuji.
Tvořivá hra je protiváhou k současnému návodovému a šablonovitému životu zaměřenému na výkon. Líbí se mi.
Tvořivá hra mi rozšířila obzory, jak pracovat s dětmi jiným způsobem, než jakým jsem doposud byla zvyklá.
Tvořivá hra pro mě znamená radost, radovat se z úspěchu i neúspěchu (chybami se člověk učí).
Během projektu jsem se naučila dávat dětem větší prostor v nápadech na tvorbu výrobků během roku. Začala jsem se méně bát různých nástrojů, tím pádem i dětem více důvěřuji. Myslím si, že tvořivá hra propojuje paní učitelky s dětmi.
Je pro mě i učením sama sebe nechat děti pracovat samotné a nezasahovat jim do procesu tvoření. Především pro mě tvořivá hra znamená, že nic není špatně, protože i z chyb se člověk dokáže mnoho naučit.
Jedna z nejdůležitějších věcí, které jsem se díky tvořivé hře naučila, je nekomentovat finální výrobek jakýmkoliv způsobem, ale nechat si vysvětlit, co konkrétně představuje a jakým způsobem dítě postupovalo při jeho realizaci. Rovněž je podle mě velice důležité odolat snaze dětem výrobu usnadnit a zasahovat jim do tvůrčího procesu. Učitel má zachovat úlohu průvodce a kouče, ukazovat a ptát se. Při zachování těchto fundamentálních kroků je tvořivá hra vzorem pro všechny mateřské i základní školy v tom, jak můžeme dětem pomoci rozvíjet se, fungovat a obstát v budoucím technickém světě.