Kromě projektů, které představujeme níže, jsme realizovali řadu menších projektů s laskavou podporou Města Říčany a Středočeského kraje.
Děkujeme za pravidelnou podporu.
04/2020 – 06/2022
Jak učit matematiku a češtinu ve školní zahradě? Jak dostat tvořivé aktivity na principech metody tvořivé hry ven?
V roce 2022 jsme dokončili projekt. Po jeho dokončení je možné i nadále objednat si k vám do školy workshopy: pro ZŠ Učíme v zahradě matematiku a češtinu a pro MŠ Tvořivá hra v zahradě.
Konkrétní tipy a zkušenosti z projektu, jak měnit školní zahrady, jsme shrnuli do publikací Děti mění školní zahrady a Tvořivá hra v zahradě. Publikace jsou k zakoupení na našem eshopu do vyprodání zásob.
Od září 2020 jsme realizovali environmentální programy s podporou MŽP a SFŽP. Díky této podpoře jsme ve školním roce 2020/2021 zachovali cenu, která se již několik let nenavyšovala.
Celkem byla podpořena realizace 5000 účastníkohodin. Programy byly určené pro MŠ a ZŠ.
11/2016 – 10/2020
Manažer projektu: MgA. Adéla Venerová adela.venerova@muzeum.ricany.cz
Učitelky a učitelé MŠ a ZŠ využívají dvouletou individuální podporu mentorek muzea při zavádění nových metod do své výuky.
Od roku 2016 se díky finanční podpoře Evropské unie prostřednictvím OP VVV individuálně věnujeme osobnostnímu a profesnímu rozvoji 40 učitelů MŠ a 40 učitelů ZŠ.
Zabýváme se společně oborovou didaktikou v polytechnické výchově na MŠ a v přírodních vědách na ZŠ. Formou střídavé výuky učitele podporujeme v zavádění nových metod a postupů. Na společných setkáních se prakticky učíme, jak nově nabyté dovednosti „posílat dál“ svým kolegyním a kolegům. Po roce tréninku s našimi konzultanty dostává učitel ve škol(ce) na starosti svého kolegu, se kterým sdílí své zkušenosti a pomáhá mu nové metody zavádět do praxe v jeho třídě. Učitelé se tak stávají interními mentory na své škole. V této oblasti mentorské práce spolupracujeme se Společností pro kvalitu školy.
Díky projektu vznikla a byla ověřena nová metoda polytechnické výchovy v MŠ. Připravujeme publikaci, kde metodu podrobně představíme.
Badatelsky orientované vyučování v ZŠ
9/2018 – 12/2019
Projekt byl zaměřený na udržení a zkvalitnění široké a cenově dostupné nabídky environmentálních výukových programů Muzea Říčany pro školy. V rámci projektu byly zrealizovány krátkodobé EVP pro MŠ, ZŠ a SŠ. Projekt byl finančně podpořen Státním fondem životního prostředí.
Realizace těchto ekologických výukových programů byla financována Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí:
2/2017 – 9/2018
Díky finanční podpoře SFŽP na základě rozhodnutí ministra životního prostředí Muzeum Říčany realizovalo projekt zaměřený na zkvalitnění environmentální výchovy formou podpory pedagogů při plánování výuky ve školní zahradě a terénu. Do projektu se zapojilo 9 škol, z každé školy 2 pedagogové, další pedagogové se účastnili jednotlivých seminářů a exkurzí.
Pedagogové se vzdělávali ve znalosti metod výuky v terénu a praktickém poznávání přírody, sdíleli zkušenosti během workshopů a exkurzí na ukázkové školní zahrady. Do vzdělávání se zapojili také studenti přírodovědecké fakulty a lektoři environmentální výchovy.
Během projektu vznikly v zapojených školách školní týmy složené z minimálně dvou pedagogů, které ve spolupráci s lektorem získané poznatky přizpůsobovaly podmínkám konkrétních škol a tvořily plány výuky v zahradě školy a terénu v okolí školy.
Školy získaly pomůcky pro výuku v zahradě a terénu.
Školní týmy plánovaly ve spolupráci s vedením škol proměnu zahrady tak, aby vyhovovala potřebám výuky. Na základě představy jednotlivých škol zpracoval zahradní architekt 8 studií proměny školní zahrady.
Získané zkušenosti z projektu shrnujeme v sborníku dobré praxe, kterým se budou moci inspirovat další školy.
Sborník: zdarma ke stažení
Koordinátor projektu: Edita Ježková edita.jezkova@muzeum.ricany.cz
1/2017 – 12/2017
Projekt byl zaměřený na udržení a zkvalitnění široké a cenově dostupné nabídky environmentálních výukových programů Muzea Říčany pro školy. V rámci projektu byly zrealizovány krátkodobé EVP pro MŠ, ZŠ a SŠ. Projekt byl finančně podpořen Státním fondem životního prostředí.
Díky finanční podpoře Středočeského kraje jsme v roce 2016 připravili v Didaktickém centru geologie řadu akcí pro veřejnost.
Cílem projektu byla realizace výstavy, která připomíná život v Říčanech v době Karla IV. Výstava byla uspořádáná při příležitosti výročí – 700 let od narození Karla IV.
Součástí výstavy byla realizace modelu s pravděpodobnou původní středověkou podobou místního hradu se všemi paláci, hospodářskými stavbami, parkánem a hradním příkopem vytvořenou dle nejnovějších archeologických nálezů. Model je vystaven v muzeu.
Výstava byla realizována s finanční podporou Ministerstva kultury a Středočeského kraje.
Na zahradě můžete s dětmi posvačit a prohlédnout si expozici. Je zde umístěna voliéra, vyvýšené výukové záhony, ukázkové kompostéry a velký hmyzí hotel. Děti si mohou vyzkoušet, jak vidí různí živočichové nebo jak se chová voda v krajině, a navštívit obrovské ptačí hnízdo.
Cílem venkovní expozice v muzejní zahradě je vytváření pozitivního vztahu k zahradám jako k ostrovům přírody ve městech. Je to místo pro dobrodružství i relaxaci, pro trávení volného času. Představujeme zahradu pro život člověka i jiné organizmy.
Expozice je zpřístupněna v otevírací době veřejnosti zdarma přes pokladnu muzea, probíhají zde doprovodné aktivity k výstavám a programy pro školy.
Expozice Dobrodružství v zahradě byla vytvořena v roce 2015 za finanční podpory Státního fondu životního prostředí České republiky a Ministerstva životního prostředí. Výše příspěvku: 423 479,- Kč
Hlavním cílem projektu „Vědou ke vzdělávním, vzděláním k vědě“ byla popularizace geologie a dalších věd o živé a neživé přírodě.
Díky projektu vzniklo Didaktické centrum geologie Muzea Říčany.
V areálu 1. ZŠ Říčany vzniklo Didaktické centrum geologie s geologickou laboratoří a venkovní expozicí – geoparkem. Autorem a realizátorem Didaktického centra geologie je Muzeum Říčany, které bylo partnerem projektu s finančním příspěvkem. Město Říčany financovalo stavbu geologické laboratoře.
Hlavní výstupy projektu v odpovědnosti Muzea Říčany:
Souhrnné informace o projektu:
SLAVNOSTNÍ OTEVŘENÍ DIDAKTICKÉHO CENTRA GEOLOGIE
TV reportáž České televize Čt1 a Čt24
Realizace projektu: 7/2014 – 9/2015
Projekt Učíme řemesla byl zaměřen na vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti řemeslných technik (dřevo a textil) a motivaci k většímu zapojení získaných dovedností do práce s dětmi.
Pedagogové se zúčastnili těchto aktivit:
– cyklus seminářů Školka blízká přírodě (ŠBP) realizovaný Asociací lesních MŠ.
– cyklus řemeslných dílen Textilní tvorba a Práce se dřevem
– samostatné řemeslné dílny (možnost zapojit a motivovat kolegy z MŠ)
– vedení kronik o aplikaci nabytých znalostí a dovedností přímo u sebe v MŠ
– mentoring připravené řemeslné aktivity s dětmi přímo u sebe v MŠ
Byla vytvořena a v nákladu 300ks vydána ojedinělá inspirativní příručka Učíme řemesla pro pedagogy MŠ, která je v tištěné verzi pro pedagogy MŠ zdarma dostupná v Muzeu Říčany. Příručka obsahuje obrazové návody pro práci s textilem a se dřevem, vč. slovního doprovodu, metodické články na témata vzdělávání pro udržitelný rozvoj, které jsou dány do kontextu řemeslné práce s dětmi na základě praktických zkušeností lektorů, vloženy jsou reálné textilní a dřevní materiály či plakáty vzorových výrobků, to vše v praktickém pracovním šanonu, vyjímatelné pro praktické využití při práci s dětmi v MŠ.
Během cyklu ŠBP se učitelé seznámili s možnostmi, jak propojit vzdělávání pro udržitelný rozvoj s řemeslem ve vzdělávacím programu MŠ. Absolvovali např. semináře psychologie učení práce s chybou, práci s rizikem či zážitkový zdravotnický seminář.
Při řemeslných dílnách si osvojili ucelené postupy a techniky práce s textilem či se dřevem, které pak zapojovali do práce s dětmi v MŠ. Pro tyto účely obdrželi balíček nářadí a materiálů, který jim byl po ukončení projektu zanechán pro další práci s dětmi. Na této cestě je vedli řemeslní lektoři i pomocí individuálních konzultací.
Své zkušenosti a tipy do výuky si pedagogové zaznamenávali do kronik, většina také absolvovala mentoring, kdy se do MŠ přišli na výuku řemeslných aktivit podívat zástupci lektorského týmu řemeslníků a didaktiků a společně nacházeli, jak na to.
Vzdělávací cyklus běžel paralelně ve třech krajích (Středočeském, Libereckém a Jihomoravském).
Zájem ze strany pedagogů zejména o řemesla byl obrovský. Lektoři pedagogům věnovali 99h individuálních konzultací navíc k realizovaným 352h řemeslných dílen během 1 školního roku. Byly naplněny i další cíle. Nejdůležitější je pro nás zvýšený zájem pedagogů i o jiné materiály, než papír a často opakovaný údiv a sám nad sebou a radost, že TOHLE JÁ DOKÁŽU, oceňuje nejvíce hlavní lektorka programu Textil, Petra Skřivánková. Více v evaluační zprávě projektu.
Souhrnné informace o projektu:
Hlavní výstupy:
Dílen a exkurzí se zúčastnilo více než 3 500 žáků ze 42 škol ze Středočeského kraje.
Cíl projektu
Cílem projektu „Řemeslo má zlaté dno“ bylo probudit zájem žáků 2. stupně základních škol ve Středočeském kraji o řemeslné obory a motivovat je k jejich studiu.
Pro koho byl projekt určen
Žáci 2. stupně ZŠ ve Středočeském kraji se mohli zúčastnit:
Vybraná doporučení ze Sborníku dobré praxe pro učitele
1) Učitel ve svém ročním plánu formuluje výukový cíl pro daný ročník.
2) Zapojí minimálně jednu dílnu.
3) Pro zvolené téma dílny do Ročního plánu zanese motivační aktivitu v předchozí hodině (formou prezentace, videa, flashové hry v rámci e-learningu k danému tématu, exkurze apod.). Žáci budou seznámeni s výukovým cílem a délkou trvání dílny, doporučenými pomůckami, oděvem apod.
4) Součástí plánu je specifikace navazující aktivity (např. práce ve školní dílně, tematicky navazující exkurze, fotografování a prezentace výrobků ve fotogalerii projektu, zapojení do výstavy Řemesla v Muzeu Říčany, školní výstava, článek, referát, plakát, apod.).
Přínos projektu pro učitele
Učitelé praktického vyučování, výchovní poradci a kariéroví rádce ZŠ ve Středočeském kraji mohli
Financování
Projekt byl financován z Evropského sociálního fondu, Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Celkový rozpočet projektu byl 5.165.202,40,- Kč.
Díky projektu jsme nabídli školám ve Středočeském kraji exkurze, praktické dílny, semináře pro učitele a e-learningové lekce ZDARMA.
Aktivity projektu byly zaměřeny na 5 témat:
V rámci projektu vznikla expozice v areálu Říčanské hájovny:
K odpočinku lze využít dřevěné lavičky a stůl. Nejen pro děti je k relaxaci určen Brvoun – imaginární tvor z mohutného kmene akátu. Na kraji lesa pak můžete najít i jeho „dítě“ – malého Brvounka. Autorem je Lukáš Gavlovský z Výžerek. Cyklisté si mohou odložit kola do dřevěného stojanu.
Vstup do expozice je zdarma
Část expozice (úly, zahrádka) je umístěna v zahradě Říčanské hájovny, která je zpřístupněna veřejnosti pouze během akcí pro veřejnost.
Doprovodné materiály k expozici si můžete vyzvednout v muzeu nebo stáhnout zde:
Projekt „Stálá venkovní expozice na Hájovně“ byl spolufinancován Evropskou unií z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova v rámci osy IV Leader, Programu rozvoje venkova ČR za podpory MAS Říčansko.
V roce 2009 proběhla celková rekonstrukce hlavní budovy Muzea Říčany. Projekt „Centrum environmentálního vzdělávání Říčany“ byl spolufinancován z Evropského fondu soudržnosti prostřednictvím Státního fondu životního prostředí pod registračním číslem CZ.1.02/7.1.00/07.00606.
V letech 2010 a 2011 byl realizován projekt „Centrum environmentálního vzdělávání Říčany – II. etapa“, který byl spolufinancován z Evropského fondu soudržnosti prostřednictvím Státního fondu životního prostředí pod registračním číslem CZ.1.02/7.1.00/09.03829. Součástí projektu byla celková rekonstrukce a vybavení objektu Říčanské hájovny a celkové vybavení objektu hlavní budovy muzea zrekonstruovaného v 1. etapě.