2. až 5. třída ZŠ
Téma: živočichové
Místo konání: terén
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Vydáme se do lesa, budeme pátrat po přítomnosti živočichů a hledat pobytová znamení. Žáci pracují ve skupinách, poté si vzájemně představí své výsledky. Program doplňují hry na téma potravní řetězce a rovnováha v přírodě.
Téma: ptáci
Místo konání: muzeum/škola
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Jací ptáci nám létají na krmítko, co jim chutná a co naopak na krmítko nepatří? Podíváme se, jaká hnízda si staví, ukážeme si, jak vypadají jejich vajíčka. Žáci si sestaví z připravených částí budky (cena materiálu je 400 Kč za budku – počet dle zájmu pedagoga) a získají informace, jak budku vyvěsit a jak se o ni starat.
Téma: žáby
Místo konání: terén/muzeum/škola
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Seznámíme se se zástupci obojživelníků, poslechneme si zvuky žab a zjistíme, čím se živí a jak se rozmnožují. Zjistíme, jaká nebezpečí hrozí obojživelníkům a jak jim člověk pomáhá.
Téma: les
Místo konání: terén/ muzeum/škola
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Pojďme pátrat, jaké druhy stromů v lese rostou a kteří živočichové v lese žijí. Dozvíme se, jak se člověk o les stará. Při realizaci programu v terénu žáci samostatně zkoumají půdní bezobratlé.
Téma: zahrada
Místo konání: muzejní zahrada
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Prozkoumáme, kdo s námi žije v zahradě, navštívíme ohromné ptačí hnízdo. Zjistíme, co potřebují rostliny ke svému růstu a jak vzniká z bioodpadu kompost. Žáci si vyzkouší různé druhy činností v zahradě, seznámí se se zahradními rostlinami a koloběhem vody nejen v zahradě. Program využívá expozici v zahradě muzea.
Téma: voda
Místo konání: terén/muzeum/škola
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Seznámíme se s koloběhem vody, vodními živočichy a rostlinami. Povíme si, jak získáváme pitnou vodu a na co všechno ji používáme. Žáci zdůvodní, proč vodou šetřit, a navrhnou úsporná opatření.
Téma: mikroskopování – rostliny
Místo konání: terén a muzeum
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Jak rostlina přijímá vodu? Kudy putuje voda v rostlině? Přineseme si rostliny z terénu, pod mikroskopem a lupou prozkoumáme povrchy různých listů. Na řezech kořenem a stonkem objevíme rozdíly mezi rostlinami z různých typů prostředí.
Téma: mikroskopování – vodní organismy
Místo konání: terén a muzeum
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Jak vypadá voda pod mikroskopem? Podíváme se na kvalitu vod v říčanských potocích a rybnících pěkně zblízka. Žáci v terénu odloví vzorky, které následně zkoumají a hodnotí. Budeme pozorovat vodní mlže a hmyz, řasy, sinice i perloočky.
Místo konání: zahrada a dvorek muzea
Kdy: duben až říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny
Pro koho: 1. až 5. třída
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Program seznamuje děti se životem našich předků v první polovině 20. století. Vyzkoušejí si dětské hry z minulosti, péči o zvířata a stloukání másla.
Doprovodné materiály: album historických fotografií zemědělských prací, miniatlas rostlin
Místo konání: terén a dvorek u muzea
Kdy: duben až říjen
Délka programu: 4 vyučovací hodiny
Pro koho: 3. až 5. třída
Cena: 150 Kč/žák (minimálně 2250 Kč za skupinu)
Na terénní výpravě žáci pracují se záznamy vzpomínek pamětníků. Vyzkoušejí si dětské hry z minulosti a provádějí jednoduchá pozorování přírody. Zapojují se do péče o místo a o drobná hospodářská zvířata.
Doprovodné materiály: Vzpomínky říčanských pamětníků – audio
Téma: badatelsky orientovaná výuka
Místo konání: terén/zahrada/škola
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Vyzkoušejte si s dětmi metodu badatelsky orientovaného vyučování. Děti hledají výzkumnou otázku, stanovují hypotézu, zkoumají a vyhodnocují výsledky. Metoda akcentuje samostatné myšlení a skupinovou spolupráci. Máme připravené lekce na různá témata.
Žáci ve skupinách mapují výskyt živočichů (motýli a housenky, vodní bezobratlí a ptáci). Do mapy zakreslují polohu stanovišť (květnaté louky, tůně, remízky, křoviny). Zkoušejí jednoduché způsoby, jak výskyt živočichů podpořit (dosévání kvetoucích druhů, vysazování keřů nebo mokřadních rostlin, péče o květnaté louky).
Doprovodné materiály: Pocitová mapa Říčan a okolí
Místo konání: muzeum
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Seznámíme se s vybranými řemesly, dozvíme se, co který řemeslník vyráběl, jak vypadala jeho dílna a jaké nástroje používal. Vyzkoušíme si práci pekaře, truhláře, provazníka a tkalce. Své výrobky, dovednosti a znalosti na závěr předvedeme na „tržišti“. Každý si odnese svůj výrobek.
Místo konání: muzeum/škola
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Místo konání: muzeum/škola
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Projdeme si proces zpracování ovčí vlny. Technikou mokrého plstění vytvoříme z přírodní vlny barevné kuličky nebo polodrahokamy, aniž bychom potřebovali jehlu, nit nebo složité nástroje. Je možné si vybrat variantu tvoření motýlků metodou suchého plstění.
Papír provází naše životy každý den už od dětství. Z čeho a jak se vyrábí, co se děje s použitým papírem po vyhození do tříděného odpadu? Vyzkoušíme si jednoduchou výrobu papíru za použití sít. Vytvořené papíry ozdobíme bylinkami.
Téma: historie
Místo konání: terén Říčany
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (2-3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Vycházka s historikem muzea. Žáci se dozvědí příběhy z historie o významných místech Říčan.
Téma: pravěk
Místo konání: muzeum
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Co uměl pravěký člověk, jak žil, kde bydlel a čemu věřil? Jaký používal materiál a jaké měl nástroje? Vyzkoušíme si, jak se mlelo obilí, spřádal len, tkaly popruhy a pásky. Zkusíme, jak naši předci používali pazourky k vrtání, řezání i škrábání kůží.
Místo konání: hájovna nebo zahrada muzea či školy
Kdy: duben až říjen
Délka programu: 4 vyučovací hodiny
Pro koho: 3. až 5. třída
Cena: 150 Kč/žák (minimálně 2250 Kč za skupinu)
Program přestavuje zážitkovou formou život pravěkých lovců a sběračů a prvních zemědělců. Žáci pracují s pazourkovými nástroji, staví přístřešek, rozdělávají oheň, drtí obilí a tkají.
Doprovodné materiály: mapa pravěkých archeologických nálezů na Říčansku, prezentace o pravěku (doba kamenná)
Místo konání: zahrada u hradu, muzea či školy
Kdy: duben až říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny
Pro koho: 3. až 5. třída
Cena: 150 Kč/žák (minimálně 2250 Kč za skupinu)
Program probíhá v zahradě, kde si žáci zkoušejí činnosti ze života středověkých dětí z různých společenských vrstev. Na závěr porovnávají život dětí ve středověku se svým životem.
Doprovodné materiály: říčanský hrad – práce s textem, vystřihovací model hradu a středověkých domů
Program probíhá v centru Říčan. Děti cestují kolem Mlýnského rybníka s vozíkem, připomínají si, jak město vypadalo a jak se tu žilo před 100 lety, využívají dobové hračky.
Doprovodné materiály: album historických fotografií kolem Mlýnského rybníka
Vypravte se s námi na průzkum podzemí! Zjistíme, jak vznikají jeskyně a k čemu všemu je člověk v historii využíval. Prozkoumáme krasové útvary a malby od pravěkých lidí. Objevíme krystaly a středověkou štolu s rudní žílou. Seznámíme se s tvory, kteří v jeskyních žijí.
Téma: neživá příroda
Místo konání: Geopark Říčany
Kdy: duben-říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Co ukrývají kameny, po kterých chodíme? Nahlédnete s námi do pestrého světa minerálů a hornin. Zjistíme, jak horniny vznikají a zanikají, které se využívají ke stavbě domu nebo výrobě soch. Žáci rýžují granáty, prozkoumávají jeskyni a vyzkouší si práci s geologickým kladivem. Do nitra kamenů se podíváme mikroskopem.
Téma: neživá příroda
Místo konání: Geopark Říčany
Kdy: duben-říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Vydejte se s námi na cestu do pravěku! Vyzkoušíme si práci paleontologů, odkryjeme zkameněliny z dávných moří i karbonských pralesů. Projdeme se minulostí Země až k prvním lidem a jejich pazourkovým nástrojům. Načerpáme inspiraci z příběhů, prohlédneme si prehistorická období pomocí užitečné aplikace a odlijeme si zkameněliny ze sádry. Dozvíme se, kam se vydat za zkamenělinami přesliček a trilobitů.
Žáci v Geoparku Říčany realizují řadu pokusů s vodou a na jejich základě interpretují vlastnosti a působení vody v krajině.
Doprovodné materiály: prezentace Živly, pracovní list Pitná voda u nás doma (matematika)
Téma: les, voda, půda
Místo konání: hájovna, terén
Délka programu: 2 dny (2. den konec okolo 14 h)
Cena: 1300 Kč/žák (při účasti minimálně 15 žáků) – včetně ubytování a stravy
Pojďme objevovat tajemné končiny Říčanského lesa. Zábavnou formou se naučíme poznávat druhy našich stromů, budeme zkoumat půdu a její obyvatele i vodní živočichy z řad bezobratlých. Na živočichy se podíváme pod lupou i pod mikroskopem. Program probíhá zejména v terénu v okolí Říčanské hájovny.
Na cestě do minulosti budou děti provázet pohádkové bytosti, se kterými prožijí dobrodružný příběh. Podíváme se na život v dobách, kdy si lidé řadu věcí vyráběli doma sami a řemeslníci prodávali výrobky na trzích. Děti si upečou houstičky a utkají na kolíkovém stávku dečku.