2. stupeň ZŠ
Téma: mikroskopování – rostliny
Místo konání: terén a muzeum
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 50 Kč/žák (minimálně 750 Kč za skupinu)
Jak rostliny hospodaří s vodou? Jakými mechanismy se vyrovnávají s jejím nadbytkem nebo nedostatkem? Přineseme si rostliny z terénu, pod mikroskopem a lupou prozkoumáme povrchy různých listů. Podíváme se na řezy kořenem a stonkem rostlin z různých typů prostředí.
Téma: mikroskopování – vodní organismy
Místo konání: terén a muzeum
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 50 Kč/žák (minimálně 750 Kč za skupinu)
Vyzkoušíme si badatelskou práci hydrobiologů. Podíváme se na kvalitu vod v říčanských potocích a rybnících pěkně zblízka, pod lupou i pod mikroskopem. Budeme pozorovat vodní mlže a hmyz, řasy, sinice i perloočky.
Téma: les
Místo konání: terén
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 50 Kč/žák (minimálně 750 Kč za skupinu)
Prozkoumáme, jak se les obnovuje, seznámíme se s jeho využíváním v historii i současnosti. Součástí programu je rolová hra, ve které žáci diskutují a rozhodují o záměru vybudování lesní hřiště.
Téma: zahrada
Místo konání: zahrada
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 50 Kč/žák (minimálně 750 Kč za skupinu)
Zahrada je funkční celek. Není to jen kulisa, prostor, kde hrajeme hry a grilujeme. Je to místo pro relaxaci a kontakt se živou přírodou, poskytuje nám čerstvé bylinky, ovoce a zeleninu. Žáci navrhují ve skupinách projekty školní zahrady.
Téma: badatelsky orientovaná výuka
Místo konání: terén/škola
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 50 Kč/žák (minimálně 750 Kč za skupinu)
Vyzkoušejte si s žáky metodu badatelsky orientovaného vyučování. Žáci hledají výzkumnou otázku, stanovují hypotézu, zkoumají a vyhodnocují výsledky. Metoda akcentuje samostatné myšlení a skupinovou spolupráci. Máme připravené lekce na různá témata.
Co se
stane s korálovými útesy, rašeliništi či polárními ledovci, pokud dojde ke
změně klimatu na naší planetě? Jak může každý z nás přispět ke snížení
uhlíkových emisí? Žáci ověří, jak funguje princip skleníkového efektu. Vyzkouší
si měření uhlíkové stopy a prozkoumají, jaké faktory její hodnotu ovlivňují.
Seznámí se také s argumenty vyvracející existenci současné klimatické změny a v
diskuzi prověří jejich pravdivost.
Místo konání: muzeum/škola
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 70 Kč/žák (minimálně 1050 Kč za skupinu)
Projdeme si postup zpracování ovčí vlny od surového rouna ke svetru. Seznámíme se s přírodními materiály a textilními technikami, které používali naši předkové. Vyzkoušíme si práci na stolním stavu, utkáme si kus látky na kolíkovém stávku a vyzkoušíme si techniku drhání.
Místo konání: muzeum/škola
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 70 Kč/žák (minimálně 1050 Kč za skupinu)
Společně zapátráme v historii získávání a zpracování kovu. Seznámíme se s nástroji a materiály, které používá dráteník, prohlédneme si různé drátované předměty. Žáci si vyrobí šperky podle vzoru nebo vlastních návrhů.
Místo konání: muzeum/škola
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 70 Kč/žák (minimálně 1050 Kč za skupinu)
Žáci si natisknou předem připravené jednobarevné motivy technikou sítotisku na vlastní tričko. Dílna je vhodná také pro potisk triček absolventů, sportovních týmů a jiných zájmových kroužků. Při tisku vlastního motivu (například logo školy) se platí navíc 300 Kč za přípravu. Motiv je nutné zaslat nejpozději dva týdny před konáním dílny ke zpracování.
Místo konání: muzeum/škola
Délka programu: 3-4 vyučovací hodiny (4x 45 minut)
Cena: 120 Kč/žák (minimálně 1800 Kč za skupinu)
Žáci se seznámí s technikou mokrého a suchého plstění vlny. Vyrobí si obal na telefon nebo míček. Dle zájmu je možné zaměřit dílnu na výrobu plstěných 3D objektů – šperků, figurek zvířat, dekorací.
V dílně se prakticky seznámíme se základy práce na šicím stroji. Ukážeme si, jak se strojem zacházet, jak vybrat vhodnou látku, zkusíme šít různé typy stehů. Každý si ušije svou tašku.
Vycházka s historikem muzea. Žáci se dozvědí příběhy z historie o významných místech Říčan – hrad, kostel, radnice, náměstí, katovna a další.
Téma: horniny a minerály
Místo konání: Geopark Říčany
Kdy: duben-říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 50 Kč/žák (minimálně 750 Kč za skupinu)
Vyhledáme ložisko rud, prozkoumáte středověkou štolu a pomocí pokusů posoudíte různé vlastnosti kovů. Přijdeme na to, k čemu všemu kovy využíváme. Kolik jich zrovna máme u sebe? Zjistíme, jak se nerostné suroviny těží, co se těží v našem kraji. Posoudíme, jak těžba ovlivňuje životní prostředí.
Téma: neživá příroda
Místo konání: Geopark Říčany
Kdy: duben-říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 50 Kč/žák (minimálně 750 Kč za skupinu)
Jak vznikala krajina, kde žijeme? Co formuje skalní soutěsky, říční údolí, kamenná moře a rozeklané skály? Proč dochází k sesuvům půdy a je vůbec možné jim zabránit? Prozkoumáme, jaký vliv na horniny mají vítr, voda, mráz, teplo a gravitace. V geologické expozici se seznámíme s útvary, které můžeme najít na různých místech České republiky. Zaměříme se také na místa v naší krajině, která chráníme jako svědky dávné minulosti – kamenná moře, skalní věže a jeskyně.
Téma: horniny a minerály
Místo konání: Geopark Říčany
Kdy: duben-říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 50 Kč/žák (minimálně 750 Kč za skupinu)
Nahlédněte s námi do světa minerálů a hornin. Naučíme se rozlišovat horniny podle jejich vzhledu, minerálního složení a původu na usazené, vyvřelé a přeměněné. Vyzkoušíme si identifikaci minerálů pomocí zkoušek jejich vlastností. Uvidíme růst krystaly v přímém přenosu. V geologické laboratoři si ukážeme řezání vzorků hornin a nahlédneme do nitra kamenů polarizačním mikroskopem. Vhodné zejména pro 8-9. třídu.
Téma: paleontologie
Místo konání: Geopark Říčany
Kdy: duben-říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 50 Kč/žák (minimálně 750 Kč za skupinu)
Vydejte se s námi na cestu do pravěku. Vyzkoušíme si práci paleontologů, odkryjeme zkameněliny z dávných moří i karbonských pralesů. Projdeme se minulostí Země až k prvním lidem a jejich pazourkovým nástrojům. Předvedeme si, jak vznikají zkameněliny, a odlijeme si otisk trilobita a amonita ze sádry. Dozvíme se, kam se vydat za zkamenělinami přesliček a trilobitů.
Jakou krajinu známe z místa, kde žijeme? A jaká by krajina měla být, aby mohla být pestrá – s mnoha druhy rostlin a zvířat? Proč se krajina mění? Žáci tomu přijdou na kloub při deskové strategické hře. Uvidí jedinečná videa natočená z dronu i motýlí křídla pod mikroskopem. Dozvědí se, co to byla kolektivizace a jakým způsobem ovlivnila životy lidí i ráz naší krajiny. V zahradě si žáci vyzkouší tradiční dětské hry a vyrobí si semínkové bomby nebo malý hmyzí domek. V diskusi se společně zamyslí nad tím, co mohou pro krajinu udělat i oni.
Téma: stmelovací program
Místo konání: hájovna
Délka programu: 2 dny (2. den konec okolo 14 h)
Cena: 750 Kč/žák (při účasti minimálně 15 žáků) – včetně ubytování a stravy
Dokážete v přírodě přežít bez moderních technologií? Zažijte s námi dva dny plné nevšedních zážitků. Naučíme se rozdělat oheň bez sirek, postavit přístřešek k přenocování, najít v lese něco k jídlu a zorientovat se v terénu. Stmelovací program pro školní kolektivy na základě principů zážitkové pedagogiky.
Téma: les, voda, půda
Místo konání: hájovna, terén
Délka programu: 2 dny (2. den konec okolo 14 h)
Cena: 750 Kč/žák (při účasti minimálně 15 žáků) – včetně ubytování a stravy
Budeme bádat v lese, v půdě a ve vodách Říčanského lesa. Žáci pracují ve skupinách, mapují rostliny a živočichy v různých typech prostředí, učí se je poznávat a šetrně se k nim chovat. Výsledky si vzájemně prezentují. Program probíhá zejména v terénu v okolí Říčanské hájovny.
Téma: stmelovací program
Místo konání: hájovna
Délka programu: 2 dny (2. den konec okolo 14 h)
Cena: 750 Kč/žák (při účasti minimálně 15 žáků) – včetně ubytování a stravy
Napínavý příběh, kde nebudete diváky, ale účastníky. Na každém členu skupiny bude záležet, zda se vám podaří splnit náročné úkoly, a dokázat, že jste skvělý tým. Stmelovací program pro školní kolektivy na základě principů zážitkové pedagogiky. Náplní jsou prožitkové sebepoznávací aktivity, aktivity zaměřené na spolupráci a rozvoj pozitivních vztahů ve skupině.