Učíme venku a badatelsky
Chcete učit venku, ať už ve škole, nebo ve školce? Inspirujte se hotovými lekcemi nebo z publikací, které těží z praxe učitelů a našich lektorů, vyzkoušejte některý z výukových programů pro žáky nebo workshopů pro pedagogy.
Metoda badatelsky orientované výuky děti baví, rozvíjí schopnost samostatného uvažování, podporuje spolupráci a aktivní přístup k řešení úkolů. Stáhněte si některou z připravených vyzkoušených badatelských lekcí nebo si objednejte program s naší lektorkou, která vám metodu ukáže s vašimi žáky. Naše lektorky jsou proškolené mentorky, umí poskytnout individuální podporu nebo zrealizovat ve vaší škole workshop pro skupinu pedagogů.
Stáhněte si a vyzkoušejte hotové lekce do dějepisu, přírodopisu, pracovního vyučování, výtvarné a občanské výchovy. V Regionální učebnici Říčansko si zdarma můžete stáhnout celé lekce i související materiály (pracovní listy, prezentace, animace aj.) a upravovat je pro své potřeby. Do školy si také můžete objednat workshopy pro pedagogy Učíme v zahradě matematiku a češtinu nebo Jak využít školní zahradu ve výuce.
V prostředí unikátního Geoparku Říčany máme možnost nahlédnout do nitra kamenů, prozkoumat v paleontologickém nalezišti vývoj života na zemi, vstoupit do jeskyně a štoly. Využijete prostředí a vybavení, které ve školách není běžně k dispozici, získáte také tipy na aktivity vhodné do školy. Více se dozvíte na workshopu Jak učit o neživé přírodě, který je pravidelně součástí letní školy pro pedagogy.
Nápadník pro úpravy „tvořivé zahrady“. Naleznete tu nejen inspirace, ale také tipy, jak na to, abyste proměnu zvládli bez velkých investic svépomocí, společně s dětmi. Vytvořte si takovou zahradu, kde bude dobře zvířatům i rostlinám, která bude u dětí podporovat zvídavost a poskytovat podněty ke hře a příležitosti k tvoření.
Cílem této publikace je představit účinné a udržitelné postupy pro vzájemné vzdělávání pedagogů v oblasti přírodovědné gramotnosti na základních školách. Představujeme zkušenosti konkrétních pedagogů. Společné aktivity ve školních zahradách k sobě přivedly dohromady učitele z 1. i 2. stupně, kteří spolu realizovali projektové dny pro více tříd a začali spolu diskutovat o možnostech využití školní zahrady k výuce.
Představujeme, jak se učitelé vyrovnávají s překážkami a obavami, které předměty venku učí, jaké metody výuky využívají a jak tuto výuku zařazují do své pedagogické praxe (ročních plánů). Ukazujeme na konkrétních příkladech, jak proběhlo ve školách plánování proměny školní zahrady, které završily studie zahradního architekta.
Jsem mentorka metody badatelsky orientovaného vyučování ( BOV). Ráda učím venku, kde můžeme zkoumat přírodu v souvislostech. Kromě práce v muzeu působím také jako učitelka přírodopisu v ZŠ. Podílím se na přípravě nových RVP pro přírodopis.
Co se ode mě můžete naučit? Jak učit venku badatelsky.
Publikace: Společně ze školy do přírody
E-mail: katerina.cihakova@muzeum.ricany.cz
Věnuji se dlouhodobě proměnám školních zahrad a výuce venku. V muzeu působím jako koordinátor vzdělávání a garant projektů zaměřených na vzdělávání pedagogů ZŠ. Jsem také mentorka badatelsky orientované výuky.
Co se ode mě můžete naučit? Jak učit ve školní zahradě a jak zahradu přizpůsobit výuce.
Publikace: Učíme v přírodě
E-mail: edita.jezkova@muzeum.ricany.cz
Věnuji se živé i neživé přírodě. V Geoparku Říčany učím žáky, studenty VŠ i pedagogy. Jsem přírodovědec, ale také pedagog, zajímám se o moderní didaktické metody výuky.
Jsem ředitel muzea a spolutvůrce geoparku.
Co se ode mě můžete naučit? Jak učit o neživé přírodě zábavně.
Publikace: Průvodce geoparkem
E-mail: jakub.halas@muzeum.ricany.cz
„Jsem geoložka a v Geoparku Říčany učím žáky všech věkových kategorií, studenty SŠ i VŠ a také pedagogy. Kromě geologie je mým velkým zájmem astronomie a kosmonautika, jsem autorkou Astrostezky Říčany. Ráda se o zajímavosti ze světa neživé přírody dělím i s veřejností během osvětových akcí.„
Publikace: průvodce Hands On
E-mail: jana.svandova@muzeum.ricany.cz