prostor pro moderní vzdělávání

ÚvodPro učiteleTvořivá hraTvořivá hra – Spolupracujeme

Metodika tvořivých činností
v mateřské škole

Líbí se mi,
jak je to dřevo pod kůrou
hladké a voňavé!

Spolupracujeme

Síť mateřských škol

Přidejte se k nám a buďťe jedním z mnoha pedagogů, kteří s dětmi tvoří a hrají si. Buďte „tvořivá školka“, ve které děti pracuji se skutečnými nástroji, s přírodními materiály a mají prostor pro volnou hru a realizaci vlastních nápadů. Podporujeme síť mateřských škol, které s námi spolupracují nebo spolupracovaly.

„Můžete se přidat k naší facebookové skupině.

„Tvořivá hra mne oslovila svým jednoduchým principem bez zbytečného množství manuálů a pomůcek. Také možnostmi uzpůsobení pro různý věk dětí i různé prostředí. Následně propojení v různých tématech během celého školního roku. Z pozice ředitelky bylo pak jednodušší tvořivou hru představit rodičům i učitelům, zbavit všechny zbytečných obav z realizace, náročnosti nebo strachu o bezpečnost dětí. Jít příkladem byla nejsnazší cesta. V současné době je tvořivá hra součástí našeho každodenního života v mateřské škole, nemusí jít vždy o viditelné dění, ale o přítomnost myšlenek a principů tvořivé hry.“

Gabriela Blovská, ředitelka MŠ Světice

„Ano, zpočátku to může vypadat jako nemožné, chaotické, hlučné, všude je nepořádek a divné výrobky, které rodičům nebo učitelům nic neříkají. Ale kdo z vás, když něco vyrábí, má kolem sebe stále uklizeno? Já, když třeba šiju, tak mám kolem sebe spoustu látek a nití. Když mám ušito, teprve uklízím. Takže pokud je během tvořivé hry nepořádek, je to vlastně běžná součást každodenního života. Každopádně je nádherný pocit předávat dětem něco smysluplného, něco, co opravdu budou v životě potřebovat. Tím je samostatnost při práci, umět zrealizovat svůj nápad, nebát se ho zlepšovat, učit se z vlastních chyb a nezdarů, umět po sobě uklidit, a hlavně umět se radovat z  toho, co jsem vytvořil.“

Veronika Svobodová, MŠ Mnichovice

Mateřské školy, které se seznámily s metodou Tvořivé hry

Praha

  • MŠ Benjamínek, Praha
  • MŠ Blatenská
  • MŠ Mezi školami
  • MŠ Křejpského
  • MŠ Madolinka
  • MŠ Semínko
  • MŠ Jažlovická
  • MŠ U Uranie
  • MŠ Libčická
  • MŠ Chodovická, Horní Počernice
  • ZŠ Kunratice
  • MŠ Masná
  • MŠ Štěpničná
  • MŠ Na Dlouhém lánu
  • FMŠ Na Výšinách
  • MŠ Sulanského
  • MŠ Vyšehrádek
  • LMŠ Šárynka
  • MŠ Maxík

Středočeský kraj

  • MŠ Čtyřlístek, Říčany
  • MŠ Kunice
  • MŠ Nespeky
  • MŠ Opolany
  • MŠ Srdíčko, Říčany
  • MŠ Sunny Canadian, Jesenice
  • MŠ Světice
  • MŠ Nehvizdy
  • MŠ Nemo, Říčany
  • MŠ Magic Hill, Říčany
  • MŠ U Slunečních hodin, Říčany
  • MŠ Struhařov
  • MŠ Zbuzany
  • MŠ Mnichovice
  • MŠ Všestary
  • MŠ Zahrádka, Říčany
  • MŠ Sulice, Želivec
  • MŠ a ZŠ Adventure School, Sulice
  • MŠ Kostelec u Křížku
  • MŠ Tehovec
  • MŠ Zeleneč
  • LMŠ Cílek
  • MŠ Doubravka
  • MŠ Libiš
  • ZŠ Krhanice
  • MŠ Zvoneček
  • LK Důlek
  • ZŠ Vrané nad Vltavou

Jihočeský kraj

  • MŠ U sv. Josefa, České Budějovice
  • MŠ a ZŠ Vl. Rady, České Budějovice

Pardubický kraj

  • MŠ a ŽŠ Luková

Plzeňský kraj

  • MŠ Přeštice

Ústecký kraj

  • MŠ U Cáchovny, Most
  • MŠ Bělehradská, Most
  • MŠ Jana Kříže, Most
  • MŠ Malíka, Most
  • MŠ Lidická, Most
  • MŠ Čtyřlístek, Kadaň

Kraj Vysočina

  • MŠ Jatecká, Pacov
  • MŠ A ZŠ Lukavec
  • MŠ Za branou, Pacov
  • MŠ Velká Chyška

Na cestě s námi

Mentorský výcvik jsme absolvovali u zkušených mentorů ze SPKŠ

Pedagogické konzultace a inspirace pro studenty ve spojení s VOŠ Evropská

Za inspirativní, milou podporu a sdílení děkujeme Justině Danišové

Za odborné konzultace a podporu děkujeme:

chrchle-oedit_r12_c2

Krásné a hravé ilustrace pro nás kreslí Aneta Františka Holasová →

Co říkají pedagogové o tvořivé hře?

Tvořivá hra pro mě znamená vzdělávání bez „vyučování“. Je to nabídka prostoru pro zkoumání a tvorbu, kterou dětem ničím neomezuji.

Tvořivá hra je protiváhou k současnému návodovému a šablonovitému životu zaměřenému na výkon. Líbí se mi.

Tvořivá hra mi rozšířila obzory, jak pracovat s dětmi jiným způsobem, než jakým jsem doposud byla zvyklá.

Tvořivá hra pro mě znamená radost, radovat se z úspěchu i neúspěchu (chybami se člověk učí).

Během projektu jsem se naučila dávat dětem větší prostor v nápadech na tvorbu výrobků během roku. Začala jsem se méně bát různých nástrojů, tím pádem i dětem více důvěřuji. Myslím si, že tvořivá hra propojuje paní učitelky s dětmi.

Je pro mě i učením sama sebe nechat děti pracovat samotné a nezasahovat jim do procesu tvoření. Především pro mě tvořivá hra znamená, že nic není špatně, protože i z chyb se člověk dokáže mnoho naučit.

Jedna z nejdůležitějších věcí, které jsem se díky tvořivé hře naučila, je nekomentovat finální výrobek jakýmkoliv způsobem, ale nechat si vysvětlit, co konkrétně představuje a jakým způsobem dítě postupovalo při jeho realizaci. Rovněž je podle mě velice důležité odolat snaze dětem výrobu usnadnit a zasahovat jim do tvůrčího procesu. Učitel má zachovat úlohu průvodce a kouče, ukazovat a ptát se. Při zachování těchto fundamentálních kroků je tvořivá hra vzorem pro všechny mateřské i základní školy v tom, jak můžeme dětem pomoci rozvíjet se, fungovat a obstát v budoucím technickém světě.