prostor pro moderní vzdělávání

ÚvodPro učiteleTvořivá hraTvořivá hra – Nabízíme

Metodika tvořivých činností
v mateřské škole

Svázali jsme to spolu, kamarádka mi pomohla.

Nabízíme

Workshopy

Nabízíme několik druhů workshopů pro celé pedagogické kolektivy, které jsou akreditovány v systému DVPP. Workshopy na sebe volně navazují, každý má 4 vyučovací hodiny a jsme schopni ho uspořádat přímo u vás ve školce a časově se přizpůsobit vašim potřebám.

Úvod do tvořivé hry

Výuka probíhá formou workshopu v délce 4 vyučovacích hodin. Účastníci se seznámí se základními pilíři a teoretickými východisky tvořivé hry. Na konkrétních příkladech z praxe probereme postupně 7 pravidel pedagogické práce tvořivé hry. Workshop je veden formou diskuze a práce ve skupinách, při kterých účastníci reflektují didaktiku polytechnického vzdělávání.

„Tvořivá hra mi rozšířila obzory, jak pracovat s dětmi jiným způsobem, než jakým jsem doposud byla zvyklá.“

Podrobnosti

Práce s nástroji

Výuka probíhá formou workshopu v délce 4 vyučovacích hodin. Volně navazuje na workshop Úvod do tvořivé hry. Představíme nástroje vhodné pro práci s dětmi (např. pilka, škrabka, nůž…) a bezpečnostní pravidla pro jejich používání. Účastník si práci s nástroji sám vyzkouší a naučí se základní manipulace a návyky. Na příkladech z praxe si ukážeme, jak připravit prostředí třídy nebo zahrady pro práci s nástroji. Jak ukládat materiály, kde a jak vytvořit dílenský kout. Workshop je veden formou diskuze, praktických ukázek a činností. 

„Líbilo se mi, že jsme se naučili, jak s nástroji pracovat. Pak se nebojíte předávat to dál, když si to sami osaháte.“

Podrobnosti

Zavedení tvořivé hry do praxe

Výuka probíhá formou workshopu v délce 4 vyučovacích hodin. Volně navazuje na workshop Úvod do tvořivé hry. Představíme 4 fáze zavedení tvořivé do praxe a ukázky souboru aktivity, které byly ověřeny v praxi jiných MŠ. Účastník získá přehled o krocích, jak začít s tvořivou hrou a seznámí se s ucelenými přípravy aktivit tvořivé hry. Součástí workshopu je aktivní práce s RVP PV, účastníci se naučí orientovat v cílech a očekávaných výstupech v návaznosti na cíle polytechnického vzdělávání. Každý účastník si vytvoří plán prvních kroků pro zavedení tvořivé hry do své praxe. 

„Díky tomuto workshop mám jasnou představu jak s tvořivou hrou začít. Moc se mi líbily jednotlivé fáze, jak na sebe navazují.“

Podrobnosti

Rozvoj tvořivosti dětí

Výuka probíhá formou workshopu v délce 4 vyučovacích hodin. Volně navazuje na workshop Úvod do tvořivé hry. Formou několika praktických cvičení si účastník vyzkouší principy pro podporu rozvoje tvořivého myšlení. Představíme si, jak připravit podnětné prostředí, například hru s volnými prvky, a jak používat reflektivní dialog. Účastník si vytvoří vlastní přípravy aktivit pro děti dle principů rozvoje tvořivého myšlení.

„Na workshopu jsem si uvědomila, že tvořivost není jenom o výtvarné aktivitě, ale že je to obecná dovednost, kterou můžu použít i v jiných oborech.“

Podrobnosti

Tvořivá hra v zahradě

Výuka probíhá formou 2 na sebe navazujících workshopů v délce 4 vyučovacích hodin. Cílem workshopů je přímá podpora pedagogů v jejich MŠ, aby sami navrhli změny ve své zahradě směřující k realizaci podnětného prostředí pro tvořivou hru a učení venku.

1) V prvním bloku se účastníci seznámí s metodou tvořiví hry a pomůckami vhodnými pro tvořivou hru v zahradě. Provedou autoevaluaci aktuálních činností a způsobu trávení času na zahradě s dětmi. Navrhnou proměnu zahrady mateřské školy, kterou by svépomocí a ve spolupráci s dětmi dokázali realizovat. Součástí workshopu je instruktáž k bezpečnému používání nástrojů.

2) Ve druhém bloku účastníci reflektují metodu tvořivé hry v zahradě, se kterou se seznámili. Účastníci sdílejí své zkušenosti a plánují konkrétní proměny zahrady MŠ. Výstupem workshopu je plán a připravený podrobný harmonogram pro realizaci vybrané proměny. Součástí workshopu jsou inspirační zdroje a ukázky proměn z praxe jiných MŠ.

„Nám hodně pomohlo, že jsme si mohli na workshopu s kolegyní nad fotkami a mapou udělat celkovou analýzu naší zahrady, uvědomit si, jak ji využíváme a kde by se dali dělat konkrétní proměny.“

Podrobnosti

Sdílíme dobrou praxi tvořivé hry

Délka: 2 vyučovací hodiny (neakreditováno)

Na setkání budeme sdílet dobrou praxi, představíme si, co se daří a jaké tipy a rady bychom chtěli posílat dále. Máte nějaké obavy a dotazy k tvořivé hře? Na sdílení je možné konzultovat dotazy týkající se polytechnického vzdělávání či organizovat setkání jako supervizi k praxi tvořivé hry ve vaši MŠ.

Sdílení přímo navazuje na vámi vybraný workshop a umožní vám lépe aplikovat získané poznatky do výukové praxe.

„Je důležité, když celý pedagogický kolektiv táhne za jeden provaz. Víme o sobě a sdílíme, co se nám s dětmi daří. “

Podrobnosti

Pomůcky

Metodika Tvořivé hry

Kniha vás provede principy a pravidly tvořivé hry. Popisuje dobré příklady z praxe, obsahuje fotografie z mateřských škol, ukázky nářadí a dílenských koutů. Dočtete se zde, jak připravit vhodné prostředí, jak naučit děti bezpečně používat nástroje a jaké materiály používat.

Zjistíte, jak metodu uzpůsobit pro tvořivé činnosti s dětmi různého věku, doma i na zahradě MŠ. Odpovídáme zde na nejčastější otázky, které nám pedagogové na workshopech tvořivé hry pokládají. Popisujeme zde „lidsky “, nikoli přehnaně odborně, metody, které lze využívat (např. reflektivní dialog). Ukazujeme, jak je metoda provázaná s RVP PV.

Objednat knihu v eshopu →

Metodika Tvořivé hry v zahradě

Pokud se chcete pustit do proměny školkové zahrady, můžete využít naší druhou publikaci, která přináší nápadník pro úpravy „tvořivé zahrady“. Naleznete v ní nejen inspirace, ale také tipy, jak na to, abyste proměnu zvládli sami a společně s dětmi. Vytvořte si takovou zahradu, kde bude dobře zvířatům i rostlinám, která bude u dětí podporovat zvídavost a poskytovat podněty ke hře a příležitosti k tvoření.

Objednat knihu v eshopu →

Startovací balíček materiálu a nástrojů pro MŠ

Vyzkoušené, osvědčené nástroje a zásoba materiálu. Všechno, co potřebujete k tomu, abyste s tvořivou hrou mohli hned začít! Láká vás metoda tvořivé hry, chcete s dětmi používat opravdové nástroje a přírodní materiály? Nevíte, kde koupit ovčí vlnu, jaké kleště jsou vhodné pro malé děti nebo jaký vybrat svěrák? Nabízíme vám „startovní sadu“, abyste mohli začít s bezpečnými, léty praxe prověřenými a zároveň kvalitními nástroji..

Objednat balíček na eshopu →

Šicí balíček

Děti milují experimenty s jehlou, nití, knoflíky, stužkami, krajkami,… Nabízíme vám balíček, kde najdete všechny nezbytnosti pohromadě: Vyšívací kruhy, různé typy jehel, nitě, bavlnky, barevné i dřevěné knoflíky a samozřejmě nejrůznější stuhy, krajky a spoustu různých látek. Ušetříte tak čas se sháněním jednotlivých nezbytností.

>> již brzy na eshopu

Lesogramy

Pojďte si hrát s přírodninami, které jsou všude kolem nás!

Lesogramy jsou náš vynález – autorská sada návodů různé obtížnosti, podle kterých děti skládají obrazce z klacíků, šišek, kamínků, šnečích ulit a dalších přírodnin. Učí se tak „číst“ návody a vytvářet své vlastní.

Objednat Lesogramy na eshopu →

Batohář

Co je batohář? Batoh a kapsář, 2 v 1. Je to unikátní pomůcka, kterou jsme ve spolupráci s mnoha pedagogy navrhli, odzkoušeli, upravili, ušili. Do batoháře můžete sbalit nástroje pro práci dětí venku v lese nebo na zahradě, pohodlně si jej hodit na záda a na místě rozbalit jako kapsář. Děti zde mají k dispozici nástroje buď ve volně dostupných kapsách nebo schované v kapsách na zip. Součástí je i malá lékárnička, pro všechny případy.

>> již brzy na eshopu

Projektové dny s kočkou Vločkou

Projektové dny lze hradit ze šablon jako projektové dny v MŠ (ve školce a jejím okolí až do 10 km) i mimo MŠ (min. 10 km od školky), oblast polytechnické výchovy a environmentální výchovy

Zažijte tvořivou hru pod vedením našich lektorek přímo s vaší třídou, u vás ve školce!

Programy vycházejí z metody tvořivé hry. Skládají se ze dvou 90 minutových bloků, které realizujeme ideálně po týdnu. Součástí každého programu je krátká metodická schůzka lektorek s pedagogy. V případě zájmu vám můžeme po skončení programu poskytnout metodickou podporu pro další rozvoj tvořivých činností.

Místo konání:  školka a zahrada školky

Délka programu: 2 x 2 vyučovací hodiny (2x 90 minut)

Cena: 2 x 90 Kč/žák (minimálně 2 x 1350 Kč za skupinu)

„Kočka Vločka bydlí na farmě kousek od Říčan. Má tady spoustu kamarádů – ovečky, slepice, koně, krávu s telátkem a psa Koniáše. A taky Lucii, která se o ní pěkně stará, krmí ji, často ji hladí a povídá si s ní.

Vločka moc ráda sleduje, co se na farmě děje. Někdy se protáhne plotem a pozoruje, jak slepice hrabou v zemi a pochutnávají si na červících a žížalách. Do kurníků pak snášejí vajíčka, která pak Lucie sbírá a pak je použije na pečení výborných koláčků. Někdy slepička na vejcích trpělivě sedí, dokud se z vajíček nevyklubou malá žluťoučká kuřátka. Jindy se uvelebí na balíku sena u pastviny, kde koně, kráva a ovečky spásají zelenou trávu.

V zimě Vločka ráda lehává v kuchyni, kde to voní moukou a chlebem, a kde si po večerech Lucie čte a drbe Vločku na bříšku nebo plete ponožky. Někdy si půjčí klubko vlny a prohání ho po celé kuchyni.

Vločka je chytrá a zvědavá kočka. Zajímá ji, jak farma funguje a na všechno se vyptává. Budeme vám vyprávět, co zažila a co se přitom dozvěděla.“

Kočka Vločka: Hrajeme si s vlnou

Rozvíjíme vztah a citlivost dětí k přírodě.

Spolu s Kočkou Vločkou, která žije na farmě, děti sledují proces zpracování vlny – od stříhání oveček až po upletení svetru. Využíváme didaktické pomůcky, které ukazují vlnu v různých fázích zpracování. Děti si vše osahají a porozumí tomu, odkud se vlna bere a jak využíváme přírodní materiály pro řemeslnou tvorbu.

Při tvořivé činnosti děti zkoumají vlastnosti vlny a jiných přírodních materiálů, učí se s materiály bezpečně manipulovat a vymýšlet různé možnosti jejich využití.

  • Místo konání:  školka a zahrada školky
  • Délka programu: 2 x 2 vyučovací hodiny (2x 90 minut)
  • Cena: 2 x 90 Kč/žák (minimálně 2 x 1350 Kč za skupinu)

Důraz klademe na rozvoj tvořivosti dětí a možnost hrát si s hotovými výrobky, upravovat je a přetvářet.

Kočka vločka: Tvoříme ze dřeva

Rozvíjíme jemnou motoriku dětí a bezpečné návyky

Děti se od Kočky Vločky dozví, jak se zpracovává dřevo a jaké nástroje se k tomu používají. Pracujeme s didaktickou pomůckou, která představuje dřevo v různých fázích zpracování. Děti se seznamují s nástroji pro opracování dřeva.

Učí se bezpečně manipulovat nejprve s brusnými houbičkami, potom se škrabkami, rašplemi a pilkou. Důraz klademe na správné držení nástrojů a bezpečnou manipulaci s nimi.

  • Místo konání:  školka a zahrada školky
  • Délka programu: 2 x 2 vyučovací hodiny (2x 90 minut)
  • Cena: 2 x 90 Kč/žák (minimálně 2 x 1350 Kč za skupinu)

TIP: Mezi prvním a druhým blokem využijte možnosti zapůjčení sady škrabek a brusných houbiček!

Kočka Vločka: Zkoušíme řemeslné postupy

Matematická pregramotnost a prožitkové učení

Kočka Vločka seznámí děti s procesem zpracování obilí či lnu. Děti se učí pracovat podle kartiček s pracovními postupy. Při praktické činnosti — vaření nebo šití — si procvičují matematickou posloupnost, rozfázování činnosti a porozumění obrazovému návodu.

Důraz klademe na samostatnou práci dětí a porozumění návodům.

  • Místo konání:  školka a zahrada školky
  • Délka programu: 2 x 2 vyučovací hodiny (2x 90 minut)
  • Cena: 2 x 90 Kč/žák (minimálně 2 x 1350 Kč za skupinu)

TIP: Obrázkové postupy zůstanou ve školce k dispozici pro další pokusy nebo pro pečení dětí doma s rodiči.

Mentorská podpora a odborné konzultace

Chcete změnit svoji práci, naučit se něco nového a zároveň vidět, jak by to mohlo fungovat ve vaší třídě? Naše lektorky mají mentorský výcvik. Máme velice dobrou zkušenost s tím, že ukázat tvořivou hru přímo ve vaší školce je dobrá cesta, jak si nové dovednosti osvojit a rovnou vyzkoušet.

Používáme metodu „ukaž a zopakuj“, kdy mentorka přijede do vaší školy a s vašimi dětmi ukáže aktivitu tvořivé hry. Učitelka mentorku pozoruje a po aktivitě si společně vše proberou. Co dělala mentorka? Jak může učitelka aktivitu zopakovat a na co se zaměřit? Při druhé návštěvě aktivitu vede učitelka a mentorka ji pozoruje a následně dává zpětnou vazbu a podporu pro další práci.

Veškery dotazy a případné možnosti podporu s vámi ráda probere naše koordinátorka Adéla Venerová.

Vznik metodiky Tvořivá hra je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.

EU-logoESaF-OPVVZ-p4g4qpgx0aknyiohlta76wsnt31fzxmf2zt9z17mgk-orez

Webové stránky tvořivé hry byly finančně podpořeny grantem Středočeského kraje.

stredocesky-kraj-logo4eb-p4g4n6klhbo6qn6kxpfovl6pivz4i0o52yn8znskms-orez