prostor pro moderní vzdělávání

ÚvodPro učiteleTvořivá hraTvořivá hra – Jak to funguje

Metodika tvořivých činností
v mateřské škole

Líbí se mi,
jak je to dřevo pod kůrou
hladké a voňavé!

Jak to funguje

Síť mateřských škol

Přidejte se k nám a buďťe jedním z mnoha pedagogů, kteří s dětmi tvoří a hrají si. Buďte „tvořivá školka“, ve které děti pracuji se skutečnými nástroji, s přírodními materiály a mají prostor pro volnou hru a realizaci vlastních nápadů. Podporujeme síť mateřských škol, které s námi spolupracují nebo spolupracovaly.

„Můžete se přidat k naší facebookové skupině.

„Tvořivá hra mne oslovila svým jednoduchým principem bez zbytečného množství manuálů a pomůcek. Také možnostmi uzpůsobení pro různý věk dětí i různé prostředí. Následně propojení v různých tématech během celého školního roku. Z pozice ředitelky bylo pak jednodušší tvořivou hru představit rodičům i učitelům, zbavit všechny zbytečných obav z realizace, náročnosti nebo strachu o bezpečnost dětí. Jít příkladem byla nejsnazší cesta. V současné době je tvořivá hra součástí našeho každodenního života v mateřské škole, nemusí jít vždy o viditelné dění, ale o přítomnost myšlenek a principů tvořivé hry.“

Gabriela Blovská, ředitelka MŠ Světice

„Ano, zpočátku to může vypadat jako nemožné, chaotické, hlučné, všude je nepořádek a divné výrobky, které rodičům nebo učitelům nic neříkají. Ale kdo z vás, když něco vyrábí, má kolem sebe stále uklizeno? Já, když třeba šiju, tak mám kolem sebe spoustu látek a nití. Když mám ušito, teprve uklízím. Takže pokud je během tvořivé hry nepořádek, je to vlastně běžná součást každodenního života. Každopádně je nádherný pocit předávat dětem něco smysluplného, něco, co opravdu budou v životě potřebovat. Tím je samostatnost při práci, umět zrealizovat svůj nápad, nebát se ho zlepšovat, učit se z vlastních chyb a nezdarů, umět po sobě uklidit, a hlavně umět se radovat z  toho, co jsem vytvořil.“

Veronika Svobodová, MŠ Mnichovice

Mateřské školy, které se seznámily s metodou Tvořivé hry

  • MŠ Blatenská, Praha
  • MŠ Srdíčko, Říčany
  • MŠ Mezi školami, Praha
  • MŠ Sunny Canadian, Jesenice
  • MŠ Světice
  • MŠ Nehvizdy
  • MŠ Křejpského, Praha
  • MŠ Nemo, Říčany
  • MŠ Madolinka, Praha
  • MŠ Magic Hill, Říčany
  • MŠ Chodovická, Horní Počernice
  • MŠ U Slunečních hodin, Říčany
  • MŠ Struhařov
  • MŠ Semínko, Praha
  • MŠ Jažlovická, Praha
  • MŠ U Uranie, Praha
  • MŠ Zbuzany
  • MŠ Mnichovice
mapa01-greenz

Ukázky z praxe

Občas, když vstoupíte do prostředí tvořivé hry, může se na první pohled zdát, že tam vládne chaos. Děti švitoří, berou si různé materiály, občas prudce vstanou a jdou pro další materiál, protože se to hodí k experimentu, který právě provádějí. Některé děti spolupracují ve dvojici nebo i ve skupině a pak si náhle začnou hrát s vytvořenou hračkou a je z toho bitva nebo závod lodí. Paní učitelka se musí připravit na to, že nebude mít 100% kontrolu nad dětmi, že jim důvěřuje a nechává jim prostor pro volnou hru. Nechá se překvapit, co děti vyrobí a také musí počítat s tím, že z toho nakonec nic nebude, protože to byla jenom hra, zavazování, řezání. Ten samotný proces byl takový požitek, že to dětem stačí. A jen tak mimochodem se při tom učí požádat kamaráda o pomoc nebo držet bezpečně pilku.

Pro práci s nástroji je potřeba mít vyhrazený prostor, ve kterém se děti naučí dodržovat bezpečnostní pravidla a správné postupy. V mateřské škole tak můžete mít ponky se svěráky a skladovací bedny na nástroje a materiály. V každé dílně je potřeba dodržovat pravidla a ta musí být dětem jasná a dostupná. Proto dáváme do tohoto prostoru fotky nebo kresby pravidel a vždy si je s dětmi opakujeme a potvrzujeme, že jsou si toho vědomy.

Doporučujeme tvořivé činnosti s dětmi dělat venku, v zahradě nebo třeba i v lese. Osvědčilo se nám používat plachtu, na které jsou nakreslené obrysy nástrojů, funguje to pak stejně jako v dílně ve třídě. Děti vracejí nástroje zpět na svá místa. Tvoření venku podněcuje děti k tomu, aby využívaly materiály, které nalézají kolem sebe a zároveň, aby vnímaly své okolí a byly ohleduplné k přírodě. Nemůžu jen tak lámat větve od stromu, i když je potřebuji na panáka, ale sbírám spadlé větve ze země.

Co říkají pedagogové o tvořivé hře?

Tvořivá hra pro mě znamená vzdělávání bez „vyučování“. Je to nabídka prostoru pro zkoumání a tvorbu, kterou dětem ničím neomezuji.

Tvořivá hra je protiváhou k současnému návodovému a šablonovitému životu zaměřenému na výkon. Líbí se mi.

Tvořivá hra mi rozšířila obzory, jak pracovat s dětmi jiným způsobem, než jakým jsem doposud byla zvyklá.

Tvořivá hra pro mě znamená radost, radovat se z úspěchu i neúspěchu (chybami se člověk učí).

Během projektu jsem se naučila dávat dětem větší prostor v nápadech na tvorbu výrobků během roku. Začala jsem se méně bát různých nástrojů, tím pádem i dětem více důvěřuji. Myslím si, že tvořivá hra propojuje paní učitelky s dětmi.

Je pro mě i učením sama sebe nechat děti pracovat samotné a nezasahovat jim do procesu tvoření. Především pro mě tvořivá hra znamená, že nic není špatně, protože i z chyb se člověk dokáže mnoho naučit.

Jedna z nejdůležitějších věcí, které jsem se díky tvořivé hře naučila, je nekomentovat finální výrobek jakýmkoliv způsobem, ale nechat si vysvětlit, co konkrétně představuje a jakým způsobem dítě postupovalo při jeho realizaci. Rovněž je podle mě velice důležité odolat snaze dětem výrobu usnadnit a zasahovat jim do tvůrčího procesu. Učitel má zachovat úlohu průvodce a kouče, ukazovat a ptát se. Při zachování těchto fundamentálních kroků je tvořivá hra vzorem pro všechny mateřské i základní školy v tom, jak můžeme dětem pomoci rozvíjet se, fungovat a obstát v budoucím technickém světě.

Nápadník

Materiály

Kde shánět materiály?

Jakmile si děti vyzkoušejí tvořivou aktivitu s materiály a pochopí, že si materiály k tvoření mohou opatřit i samy, začnou na procházkách se školkou i s rodiči sbírat zajímavé klacky, šišky, kameny, šnečí ulity… Principy tvořivé hry jistě budete prezentovat rodičům – ať už na schůzce, při osobním kontaktu nebo na nástěnce. Můžete je požádat o spolupráci. Osvědčilo se umístit do šatny krabici s krátkou prosbou o zbytkové materiály k tvoření. Rodiče tam rádi přispějí zbytky látek, klubíček a nejrůznějších dalších surovin. Někdy také nabízejí zapůjčení nebo darování nástrojů a dalšího vybavení.

Velmi dobrou zkušenost máme s oslovením místních řemeslníků – truhláře, švadleny, automechanika apod. Většinou jsou velmi rádi, že se už u předškolních dětí snažíte rozvíjet řemeslné dovednosti a nedělá jim problém poskytnout vám zbytkové materiály. Za optání nic nedáte a kdo ví, třeba se časem domluvíte i na návštěvě ve školce nebo exkurzi dětí u nich v dílně.

Materiálové balíčky budete moci již brzy zakoupit na našem eshopu →.

Co nakoupit?

Jsou samozřejmě materiály, které v lese nenajdete a které jsou pro tvoření zajímavé.

Ovčí vlnu vám pravděpodobně zadarmo věnuje každý chovatel ovcí, ale bude asi špinavá a plná stébel sena a dalších nečistot. Pokud se nechcete pouštět do praní a česání vlny, hledejte na internetu „česanec“, „rouno“ nebo „vlna na plstění“. Kvalita (a tím i cena vlny) závisí na tom, jak je jemná – tloušťka vlákna se udává v mikronech (zkráceně mic). Čím nižší číslo, tím je vlna kvalitnější, jemnější a dražší. Pro tvoření s dětmi vám úplně stačí i vlna nad 25 mic, a to i v případě, že byste se pustili do plstění.

Drátky je výhodné kupovat tzv. včelařské. Můžete sehnat i měděné a různé jiné v kreativních potřebách, ale bývají většinou o dost dražší. U drátků se uvádí jejich tloušťka. Včelařský drátek má tloušťku 0,325 mm, která je pro tvoření v MŠ optimální. Drátky s tloušťkou nad 0,7 mm se pak už dětem hůře zakrucují a štípají.

Provázky se nám osvědčily potravinářské – jsou levné a ze stoprocentní bavlny. Dětem můžete nabídnout i jutový provázek, který je hrubší a lépe drží. Pokud byste kupovali příze, pak doporučujeme dětem nabídnout rozmanité materiály (od stoprocentní bavlny, např. příze Camilla, po akryl, např. cenově výhodná příze Ellian klasik). Dětem se velmi líbí samovzorovací příze.

Nástroje

S každým nástrojem je potřeba se seznámit a zkusit, co dokáže. Doporučujeme, aby dospělý si nejdřív sám a bez dětí zkusil práci s nástroji. Získá jistotu a představu o tom, co nástroje dokáže a co dokáže dítě s nástrojem v ruce. Když říkáme, že necháváme dětem prostor pro volnou hru a pro experimentování, tak při práci s nástroje určitě ukazujeme dětem, jak je správně používat. Když vidíme, že dítě drží nástroj špatně, opravíme ho a můžeme s ním i slovně probrat, co se může stát při špatném držení nástroje. Častým zvykem bývá, že dítě drží škrabku nebo nůž na půl přes ostří, v zápalu práce a tvoření si ani nevšimne, že se může lehce pořezat a pak se překvapeno, že mu teče krev a že se řízlo.

Velice důležité, je mít kvalitní nástroje, které něco vydrží. Níže můžete vidět výběr těch nejběžnějších nástrojů, které s dětmi používám.

Chcete-li vědět více, přihlaste se na náš workshop „Práce s nástroji v MŠ“ – přihlásit zde →

Materiálové balíčky můžete zakoupit na našem eshopu.

Postupy

Pokud se děti naučí rozumět jednoduchým obrázkovým návodům a pracovat podle nich, otevře se jim další pole možností v tvořivé hře. Nedáváme jim návody na konkrétní výrobky (např. ušité srdíčko), ale na pracovní postupy (např. šití). Dítě pak může postup využít během jakékoli (vhodné) aktivity. K tomu, aby děti dobře chápaly návody, je třeba, aby uměly také samy popsat v krocích některé jednoduché činnosti.

Pro učení různých postupů používáme obrázkové karty – mohou to být například zalaminované čtverce o rozměru asi 10 × 10 cm. Tyto karty většinou malujeme sami – má to tu výhodu, že postupně vytváříme sady kartiček na různé postupy a lze je navzájem kombinovat. Například kartička „ustřihnout“ nebo „rozmyslet si postup“ se může opakovat ve více sadách.

Některé vhodné nástroje můžete zakoupit na našem eshopu.

Téma

Aktivity a prostředí pro tvoření vymýšlíme tak, aby děti měli možnost experimentovat, zkoušet různé varianty, pracovat s různými nástroji a různými druhy materiálů. Brzo zjistíte, že vám stačí málo, a je z toho mnoho pokusů a her. Nabízíme různé nápady, které můžete s dětmi realizovat. Nezapomínejte, že jim vždy dáváme možnost, co chtějí s výsledkem svého tvoření udělat. Zda si s výrobkem chtějí hrát, nechat ho ležet nebo ho rozebrat, přeměnit na něco jiného. Jde nám o to, aby děti poznávaly materiály, získávaly zručnost, učily se řešit konstrukční problémy a vytvářely si kladný vztah k přírodě a tvoření.